SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número23Traducción de nombres africanos en la ficciónDiversidad y continuidad ¿Cómo enseñaba prácticas idiomáticas Ferdinand de Saussure? índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

versión impresa ISSN 0123-3432

Resumen

BONDARENKO PISEMSKAYA, Natalia. Educational and Lingusitic Problems of the Idigenous Peoples of Venezuela. Íkala [online]. 2009, vol.14, n.23, pp.65-84. ISSN 0123-3432.

In this paper, we examine the situation of Venezuelan indigenous peoples and their respective languages. We present the history and scope of the System of Intercultural Bilingual Education and discuss the implications of language policies of the Venezuelan State regarding linguistic and educational matters. It is a documentary study conducted using qualitative methods, theoretical analysis, and a semi-structured, focused interview. We conclude that, despite the efforts of the Venezuelan State, the indigenous peoples themselves must take responsibility for both their destiny and their languages, guided by the principle of self-determination, without so much intervention by the State.

Palabras clave : indigenous languages of Venezuela; intercultural bilingual education; language planning; globalization.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons