SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número26La autonomía en el aprendizaje del inglés y su relación con los trabajos independientes asignados a los estudiantesAproximación a la enseñanza de la terminología. Una propuesta metodológica, adaptada a las necesidades formativas de los traductores índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

versión impresa ISSN 0123-3432

Resumen

GALLARDO, Susana. The doctoral thesis citation in biology and linguistics. Íkala [online]. 2010, vol.15, n.26, pp.153-177. ISSN 0123-3432.

Objective: To identity differences among disciplines in using citation. Methodology: Through a qualitative analysis we have studied the forms and functions of citations in two sections (''Introduction'' and ''Conclusions'') of doctoral theses of Biology and Linguistics. On the one hand, we have explored the lexis and grammar so to determine the form of citations in different rhetorical moves. On the other hand, from a pragmatic point of view we have determined the place of the referred content in the illocutionary structure. Results: We observed a correlation between the form of citations and function of segment or movement in which they appear. In the discussion section of Biology thesis, citation played the role of enablement or justification of claims. These results suggest that authors in biology need to support their conclusions with evidence from other investigations. Conclusions: In our opinion, the differences between disciplines are related with different epistemological conceptions.

Palabras clave : languages for special purposes; biology; linguistics; discursive genres; PhD thesis; citation; academic writing; illocutionary structure.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons