SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número2LA HIPÓTESIS ABDUCTIVA COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA DE INVESTIGACIÓN EN EL AULA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

versión impresa ISSN 0123-3432

Resumen

HERAZO RIVERA, Jose David; JEREZ RODRIGUEZ, Sonia  y  LORDUY ARELLANO, Danilza. OPPORTUNITY AND INCENTIVE FOR BECOMING BILINGUAL IN COLOMBIA: IMPLICATIONS FOR PROGRAMA NACIONAL DE BILINGÜISMO. Íkala [online]. 2012, vol.17, n.2, pp.199-213. ISSN 0123-3432.

The Programa Nacional de Bilingüismo (PNB) seeks to promote English proficiency in Colombian society in order to position Colombia within world communication processes, a global economy, and an increasingly multicultural world. Using documentary and statistical data within a case study approach, we characterize the PNB as a case of acquisition planning and argue that some of the social conditions that bolster bilingualism are not sufficiently developed in the Colombian context. Specifically, we maintain that the number of jobs requiring bilingual workers in Colombia's labor market and the patterns of international mobility of Colombians provide little opportunity and incentive for developing bilingualism to the extent envisioned by the PNB.

Palabras clave : bilingualism; Programa Nacional de Bilingüismo; opportunity; incentive; language policy and planning; labor market; interlingual contact.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )