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Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

 ISSN 0123-3432

SANCHEZ-MOMPEAN, Sofía. Engaging English Audiences in the Dubbing Experience: A Matter of Quality or Habituation?. []. , 28, 2, e13.   28--2023. ISSN 0123-3432.  https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v28n2a13.

^a

Although dubbing has traditionally been associated with the so-called dubbing countries, the advent of digitalisation and streaming is nowadays encouraging the consumption of dubbed content across territories unaccustomed to watching foreign fiction with dubs, such as the Anglophone market. Despite the effort put into drawing in a wide and satisfied audience in these countries, an unfavourable response from some viewers has called into question the quality of English dubbed versions and the odds of forging a consolidated dubbing industry in such regions. The main aim of this article is to offer insights into how poor quality and the lack of a long professional tradition might compromise engagement and cinematic illusion and into how the lack of exposure to this mode might have a negative impact on the way the dubbed content is received and enjoyed by English users. The article also intends to discuss the many ways in which quality and habituation affect the dubbing experi­ence. This is done by exploring both the potential constraints that impair the final version and the factors that encourage an amenable attittude to this mode amongst the audience, de­spite their inexperience as dubbing consumers. The conclusions stress the need to enhance English dubbing quality at different levels and the importance of habituation to make dubbing work from a cognitive, linguistic, and prosodic standpoint.

^len^a

Aunque el doblaje se ha asociado tradicionalmente a los llamados países de doblaje, la llegada de la digitalización y el streaming está fomentando hoy en día el consumo de contenidos doblados en territorios poco acostumbrados a ver ficción extranjera doblada, como es el caso del mercado anglófono. A pesar del esfuerzo realizado para atraer a un público más amplio y satisfecho en estos países, la respuesta desfavorable de algunos espectadores ha puesto en tela de juicio la calidad de las versiones dobladas al inglés y la posibilidad de forjar una industria del doblaje consolidada en dichas regiones. El objetivo de este artículo es evaluar cómo la falta de calidad y de una larga tradición profesional puede comprometer el compromiso y la ilusión cinematográfica, y de cómo la falta de exposición a esta modalidad puede repercutir negativamente en la forma en que los usuarios ingleses reciben y disfrutan los contenidos doblados. El artículo también pretende debatir las múltiples formas en que la calidad y el hábito afectan a la experiencia del doblaje, explorando tanto las posibles limitaciones que perjudican a la versión final como los factores que contribuyen a que el público se muestre más receptivo a esta modalidad, a pesar de su inexperiencia como consumidor de doblaje. Las conclusiones subrayan la necesidad de mejorar la calidad del doblaje en inglés a distintos niveles y la importancia del hábito para que el doblaje funcione desde un punto de vista cognitivo, lingüístico y prosódico.

^les^a

Bien que le doublage soit traditionnellement associé aux pays dits de doublage, l’avènement de la numérisation et du streaming encourage aujourd’hui la consommation de contenu doublé dans des territoires peu habitués à regarder des fictions étrangères avec des doublages, tels que le marché anglophone. Malgré les efforts déployés pour attirer un public plus large et satisfait dans ces pays, la réaction défavorable de certains spectateurs a remis en question la qualité des versions doublées en anglais et les chances de créer une industrie du doublage consolidée dans ces régions. L'objectif de cet article est d'évaluer comment une qualité médiocre et l’absence d’une longue tradition professionnelle peuvent compromettre l’engagement et l’illusion cinématographique et comment le manque d’exposition à ce mode peut avoir un impact négatif sur la façon dont le contenu doublé est reçu et apprécié par les utilisateurs anglais. L'article vise aussi discuter des nombreuses façons dont la qualité et l’accoutumance affectent l’expérience du doublage en explorant à la fois les contraintes potentielles qui nuisent à la version finale et les facteurs qui aident le public à être plus réceptif à ce mode, malgré leur inexpérience en tant que consommateurs de doublage. Les conclusions soulignent la nécessité d’améliorer la qualité du doublage anglais à différents niveaux et l'importance de l'accoutumance pour que le doublage fonctionne d'un point de vue cognitif, linguistique et prosodique.

^lfr^a

Embora a dublagem tenha sido tradicionalmente associada aos chamados países de dublagem, o advento da digitalização e do streaming está atualmente incentivando o consumo de conteúdo dublado em territórios não acostumados a assistir ficção estrangeira com dublagem, como o mercado anglófono. Apesar do esforço para atrair um público mais amplo e satisfeito nesses países, a resposta desfavorável de alguns espectadores colocou em questão a qualidade das versões dubladas em inglês e as chances de criar um setor de dublagem consolidado nessas regiões. Este artigo visa avaliar como a baixa qualidade e a falta de uma longa tradição profissional podem comprometer o envolvimento e a ilusão cinematográfica e como a falta de exposição a esse modo pode ter um impacto negativo na maneira como o conteúdo dublado é recebido e apreciado pelos usuários ingleses. Outro objetivo deste artigo é discutir as diversas maneiras pelas quais a qualidade e a habituação afetam a experiência de dublagem, explorando tanto as possíveis restrições que prejudicam a versão final quanto os fatores que ajudam o público a ser mais receptivo a esse modo, apesar de sua inexperiência como consumidores de dublagem. As conclusões enfatizam a necessidade de aprimorar a qualidade da dublagem em inglês em diferentes níveis e a importância da habituação para que a dublagem funcione do ponto de vista cognitivo, linguístico e prosódico.

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