SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue28Artistic education cultural management based on performing arts begins when positioning training processes, which are proposed by teachers of performing arts in basic and secondary schoolDevelopment of strategies to teach English through an interactive game: A Journey to Britannia author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Folios

Print version ISSN 0123-4870

Abstract

RAMIREZ BRAVO, Roberto. La pedagogía crítica: Una manera ética de generar procesos educativos. Folios [online]. 2008, n.28, pp.108-119. ISSN 0123-4870.

El presente trabajo tiene como propósito visualizar la base epistemológica de la pedagogía critica, para lo cual se recurre a la explicación de lo supuestos teóricos de la misma; se asume la interrelación manifiesta entre pedagogía crítica y currículo y se insiste en los movimientos sociales que exige y promueve la aplicación de dicho enfoque. Finalmente, se propone la concreción de la pedagogía crítica en la didáctica de tal manera que el docente, en conjunción con el estudiante, pueda reflexionar sobre interrogantes como: ¿por qué se debe enseñar y aprender esos contenidos y no otros? ¿Cuáles son las incidencias que tiene enseñar y aprender ese saber? ¿Cómo se debe desarrollar el proceso?

Keywords : Pedagogía crítica y currículo; pedagogía crítica y didáctica.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License