SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número53Del lenguaje a lalangue: cruces entre el psicoanálisis y la lingüísticaEpistemología de la literatura y educación literaria en el contexto escolar colombiano índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Folios

versión impresa ISSN 0123-4870

Resumen

PRIETO GALINDO, Fredy Hernán. Critical Reading and Thinking. A Look from the Work of Guillermo Hoyos-Vásquez. Folios [online]. 2021, n.53, pp.57-74.  Epub 15-Nov-2021. ISSN 0123-4870.  https://doi.org/10.17227/folios.53-10916.

In this reflective article, a philosophical and pedagogical model of critical thinking for an impertinent school is proposed. To do this, we use Guillermo Hoyos-Vásquez's reading of phenomenology, German idealism, and Frankfurt's critical theory for the Latin American situation. Indeed, the Colombian thinker has proposed an impertinent, critical, and utopian way of understanding philosophy in view of school and professional education. These have focused on satisfying the demands of the economic-political system, have resorted to a cognitivist concept of critical thinking as a pertinent tool for the achievement of our social utopias, and have ignored the ethos of our students and their existential situation.

Palabras clave : Impertinence; critical thinking; utopia; school; situation.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )