SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número2La Rumba de Ángel de Campo: la Ciudad de México del siglo XIX como imaginario sonoroEl amante inaudito: duelo, melancolía y amor intransitivo en el personaje Pedro Páramo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

versión impresa ISSN 2256-5450versión On-line ISSN 0123-5931

Resumen

SUBERCASEAUX, Bernardo. Los de abajo: Revolución mexicana, desajuste y modernidad esquivaLos de abajo: The Mexican Revolution, Mismatch and Elusive Modernity. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2016, vol.18, n.2, pp.127-156. ISSN 2256-5450.  https://doi.org/10.15446/lthc.v18n2.58744.

The article proposes a different reading of a living classic from the narrative of the Mexican Revolution: Los de abajo (The Underdogs, 1915), by Mariano Azuela. This reading allows us to confront literary thought with rational and historic thought after the novel. Through this perspective, the article examines some aspects of the Mexican Revolution which reveal a long standing structural mismatch between the previous threshold and the modern imagination; it then reviews the historiographical and essayistic renewal regarding this mismatch, as well as the theme of disenchantment with the Revolution. This review forms a framework for a rereading of Los de abajo. This rereading highlights the imaginative agency and the literary vision of a novel published more than a hundred years ago, a work that intuits and reveals the Mexican reality in an enduring projection.

Palabras clave : Mexican Revolution; modern imagery; abajismo; peasants; disenchantment.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons