SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número58Reflexiones alrededor de la epistemología ambientalAdolescentes y drogas: su relación con la delincuencia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de Estudios Sociales

versión impresa ISSN 0123-885X

Resumen

BEAS MIRANDA, Miguel; GONZALEZ GARCIA, Erika  y  SALMERON NIETO, Antonio. A Study of Emotions in the Slogans in Spanish Students' Notebooks: School Year 1964-1965. rev.estud.soc. [online]. 2016, n.58, pp.52-62. ISSN 0123-885X.

Nationalist education during the Franco era used weekly slogans written in students' notebooks as a resource for memorizing and non-critical learning. The objective of this article is to analyze the link between the world of the emotions, the content of the slogans used, and the cultivation of patriotism. We have used a methodology relevant to the curricular micro-history of a unitary school in Navafría (1964-1965 school year) in the context of Franco's Spain. We conclude by revealing an emotional indoctrination aimed at loading the students' minds with a positive emotional charge intended to generate an exclusionary and intolerant form of patriotism, at the same time that it institutionalized the past in accordance with the totalitarian interests of the regime.

Palabras clave : Syllabus; emotions; Spain; history of education; student's notebooks; slogans.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons