SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número42Debate sobre las finalidades de la educación: Hacia unas finalidades educativas Humanistas y lo que podemos aprender de las finalidades originales de la escolarización obligatoriaEntre el triunfo de la agonía y la lucidez de las lágrimas: La desesperación profanadora de Emil Cioran índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Discusiones Filosóficas

versión impresa ISSN 0124-6127

Resumen

JIMENEZ-RIOS, Francisco Javier; GONZALEZ-GIJON, Gracia; AMARO, Ana Emilia  y  MARTINEZ-HEREDIA, Nazaret. The value of the person in 1st century narratives. Women, resistance and education. discus.filos [online]. 2023, vol.24, n.42, pp.31-55.  Epub 25-Ene-2024. ISSN 0124-6127.  https://doi.org/10.17151/difil.2023.24.42.3.

We start from an understanding of the human person as a communicative and symbolic reality. We emphasise the more subjective aspect of education, as showing the best of the person (educere) by creatively appropriating the treasures of history (educare). With these premises, we approach narratives that are surprising for the heterodoxy (resistance) they manifest, with respect to the social reality in which they were written, in the 1st century, in which they were written. In this approach it becomes evident that the interruption of the silence of women, which appears in these narratives, shows the radical value of the human personal reality, opening an egalitarian educational space.

Keywords:

person; resistance; woman; education; equality.

Palabras clave : persona; resistencia; mujer; educación; igualdad.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )