SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 issue1Public space and body practices: a case studyApplication of multivariate analysis for urban environmental sustainability author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Bitácora Urbano Territorial

Print version ISSN 0124-7913

Abstract

GUTIERREZ, Gabriel Benítez. Ciudad digital: paradigma de la globalización urbana. Bitácora Urbano Territorial [online]. 2017, vol.27, n.1, pp.79-88. ISSN 0124-7913.  https://doi.org/10.15446/bitacora.v27n1.51349.

El artículo revisa el concepto de ciudad digital como un elemento de la globalización urbana del siglo XXI, partiendo de la noción de complejidad urbana, del proceso de globalización económica y cultural, y del auge de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC). Analiza, en particular, los modelos de ciudad digital aplicados en Béjar (España) y en Ciudad de México (México), lo cual, aporta una perspectiva teórica en contextos urbanos disímiles que son intervenidos transversalmente por este modelo de gestión urbana como signo de la globalización.

Keywords : Ciudad digital; ciudad inteligente; globalización; Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC); sociedad de la información.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License