SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.40 issue1Seed desiccation tolerance and germination of four Puya (Bromeliaceae) high-andean tropical species from ColombiaForest understory ant (Hymenoptera: Formicidae) assemblage in a Meridional Amazonian landscape, Brazil author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Caldasia

Print version ISSN 0366-5232

Abstract

LEPE-LOPEZ, MANUEL et al. Caballos dentro de la reserva de la biosfera Maya: Una posible amenaza para el tapir Centroamericano (Tapirus bairdii). Caldasia [online]. 2018, vol.40, n.1, pp.188-191. ISSN 0366-5232.  https://doi.org/10.15446/caldasia.v40n1.63654.

El tapir centroamericano (Tapirus bairdii) es el herbívoro más grande del Neotrópico clasificado “en peligro de extinción”. Ha sido propuesto que la Anemia Infecciosa Equina (AIE) es una enfermedad de caballos con potencial de provocar una declinación de las poblaciones de T. bairdii. En este estudio utilizamos caballos domésticos como centinelas para AIE en la Reserva de la Biosfera Maya en Guatemala. En total, el 40 % (13) caballos evaluados fueron seropositivos a AIE. Este estudio puede orientar las estrategias de manejo de áreas protegidas, considerando la amenaza de incursiones de animales domésticos en zonas núcleo de reservas naturales.

Keywords : Enfermedad Anemia Infecciosa Equina; Lentivirus; Transmisión; Enfermedades de vida silvestre.

        · abstract in English     · text in English     · English ( pdf )