SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue11Education and Language Policy in Colombia: Exploring Processes of Inclusion, Exclusion, and Stratification in Times of Global ReformIntercultural Communication between Colombian and American Teachers in Colombian Institutions author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Profile Issues in Teachers` Professional Development

Print version ISSN 1657-0790

Abstract

BARLETTA MANJARRES, Norma. Competencia intercultural : otro desafío . profile [online]. 2009, n.11, pp.143-158. ISSN 1657-0790.

El presente artículo intenta llamar la atención de maestros y autoridades educativas sobre el área de la enseñanza de la cultura en lenguas extranjeras en un momento en el que los recientemente publicados Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras - Inglés prestan modesta atención a este aspecto. Primero se describe la noción de competencia comunicativa intercultural. Luego se discuten las tensiones entre este nuevo concepto de la enseñanza de la cultura y las prácticas de enseñanza, los enfoques, creencias y discursos asociados con el aprendizaje y la enseñanza de la cultura. Se reportan también los resultados de un estudio que analiza críticamente los discursos académicos de profesores colombianos acerca del componente cultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Finalmente, se proponen formas de iniciar nuevos rumbos.

Keywords : Competencia intercultural; estándares; cultura; enseñanza de la cultura; ideologías; discursos.

        · abstract in English     · text in English

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License