SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue47Methodological framework for assessing the environmental performance related to the disposal of waste and by-products of FCOJ productionIntellectual capital and organizational performance: the case of basic education institutions in Mexico author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Pensamiento & Gestión

Print version ISSN 1657-6276On-line version ISSN 2145-941X

Abstract

REIS NETO, Mário Teixeira; DE ARAUJO, Rejaine Nélia  and  AVELAR FERREIRA, Cláudia Aparecida. Teorías de liderazgo y desempeño individual. Pensam. gest. [online]. 2019, n.47, pp.148-179. ISSN 1657-6276.  https://doi.org/10.14482/pege.47.6001.

El objetivo de este estudio fue investigar la influencia del estilo de liderazgo laissez-faire, transaccional y transformacional en el desempeño individual (desempeño de tareas y desempeño de contexto) en una muestra de conveniencia, compuesta por líderes y seguidores de tres empresas diferentes. Se utilizó el Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) y se agregaron algunas preguntas, así como cinco categorías de rendimiento. En la encuesta, trescientas personas participaron y los datos fueron procesados y analizados a través del enfoque PLS del software R. El estudio mostró que el liderazgo transformacional influenció el desempeño de la tarea y el desempeño del contexto. Se resalta que esta investigación contribuyó con los estudios empíricos, en los temas Liderazgo y Desempeño.

Keywords : Liderazgo; MLQ.; Desempeño; Tarea; Contexto.

        · abstract in English     · text in English     · English ( pdf )