SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número50¿El negocio de bebidas alcohólicas es rentable en Colombia?Motivaciones de compra en la tienda de barrio: un estudio etnográfico en el departamento del Atlántico (Colombia) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pensamiento & Gestión

versión impresa ISSN 1657-6276versión On-line ISSN 2145-941X

Resumen

VALENCIA GONZALEZ, Catherine  y  PINZON MUNOZ, Carlos Andrés. Colombian Companies Boosting International Trade in the Pacific Alliance. Pensam. gest. [online]. 2021, n.50, pp.186-216.  Epub 30-Mar-2022. ISSN 1657-6276.  https://doi.org/10.14482/pege.50.658.155.

This article, through the systematization and analysis of Colombian exports and imports, identifies the Colombian companies that boost international trade in the Pacific Alliance. The results describe intra-alliance trade, detail Colombian imports and exports, by company, with Chile, Mexico, and Peru, and characterize Colombian companies with two-way trade flows. The text shows that there is a significant representation of imports of raw materials, supplies, and technology; that 80% of exporting companies are multinationals; that 50 % of exporting companies are concentrated in the hygiene and personal care products industry; and that 70% show deficit in their trade balances.

Palabras clave : international trade; international agreements; imports; exports; companies; Pacific Alliance; Colombia.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )