SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 issue1Routes against silence: An analysis of the mechanisms for the management and prevention of sexual harassment within the University of Antioquia (Colombia)Senior Citizens in the Reintegration Process (PPRM) in Colombia: Challenges for their reintegration author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


El Ágora U.S.B.

Print version ISSN 1657-8031

Abstract

CERQUERA-LOSADA,, Oscar Hernán; ARIAS-BARRERA, Cristian José  and  ROJAS-VELASQUEZ, Libardo. Determinantes del subempleo en Colombia: una aproximación a partir de un modelo PROBIT. Ágora U.S.B. [online]. 2020, vol.20, n.1, pp.157-172. ISSN 1657-8031.  https://doi.org/10.21500/16578031.4193.

El subempleo es un indicador de la calidad del empleo, así como del nivel de subutilización de la capacidad productiva de la población ocupada. En este artículo se analizan los determinantes de la probabilidad de caer en el subempleo en Colombia. Se utilizaron los datos de la Gran Encuesta Integrada de Hogares del año 2017, para estimar un modelo Probit. Se encontró que mayor educación y experiencia se asocia con una menor probabilidad de caer en el subempleo. Las mujeres, los trabajadores cabeza de hogar, los trabajadores por cuenta propia y los empleados domésticos, tienen una mayor probabilidad de ser subempleados.

Keywords : Subempleo; calidad del empleo; probit; efectos marginales.; Underemployment; Quality of Employment; Probit; and Marginal Effects..

        · abstract in Spanish     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )