SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número2Movimientos sociales, narrativas y emociones. El caso de lideresas comunitarias afrodescendientes en el departamento del Chocó (Colombia)Prácticas de cuidado de madres comunitarias que ayudan a la formación de emociones políticas en los niños y las niñas. Medellín índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


El Ágora U.S.B.

versión impresa ISSN 1657-8031

Resumen

BLANDON GIRALDO, Alba Mery  y  CASTELLANO ASCENCIO, Milton Daniel. School and Dispossession: The Situation of the Rural School in the Framework of the Armed Conflict in Colombia. Ágora U.S.B. [online]. 2022, vol.22, n.2, pp.567-581.  Epub 23-Feb-2023. ISSN 1657-8031.  https://doi.org/10.21500/16578031.6246.

The main theoretical positions that have addressed the situation of the rural school in the context of the armed conflict in Colombia present homogeneous understandings of the rural school that reinforce a precarious idea of it and jus tify its approach from welfare logics. Thus, the school as a social institution can not be detached from its concrete reality. Therefore, it is assumed as a scenario that experienced the armed conflict, but, at the same time, as a space where a bet is made for the reconstruction of the social fabric. Therefore, the dynamics implemented to address the issue of the conflict from the pedagogical proces ses are recognized in them.

Palabras clave : Armed Conflict; Dispossession; Rural Schools; Violence.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )