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Universitas Psychologica

 ISSN 1657-9267

SANABRIA FERRAND, PABLO ALFONSO. []. , 5, 3, pp.585-598. ISSN 1657-9267.

^len^aDifferential effect of three components of a social cognitive program, e.g., information, self-evaluation of risk and subjective norms, influencing sun protective practices was established in a group of 57 female teenagers. The components were defined as three independent variables consisting of (i) Oral information about skin cancer, (ii) Self-evaluation of the risk of acquiring skin cancer and identification and modification of the barriers, and finally (iii) Identification and restructure of subjective norms that favor exposure and sun tanning behavior. The study design was intrasubject with measurements pre- and pos-test and twelve weeks of following-up after finalizing the preventive program. It was found that the given information about skin cancer favours negative attitudes towards sun tanning behavior, although contrary to was expected, there was an increase of sunbathing and sun tanning, which just diminished after the implementation of the preventive program’s second component. The third component was related with the decreased of the perceived benefits of protection and the increased of severity perception towards foto-ageing. The followed-up and correlations among the psycho-social model ´s variables with protection habits reckon the effectiveness of the model to increment the sun protection practices.^les^aEl objetivo de esta investigación fue establecer el efecto diferencial de los componentes de un programa basado en un modelo psicosocial para aumentar las conductas de protección solar y disminuir las de exposición, en un grupo de 57 mujeres adolescentes. Para ello se utilizó un diseño intrasujeto de un solo grupo con una medida pretest y cuatro medidas postest. El programa estuvo conformado por un paquete informativo; otro componente de auto-evaluación del riesgo objetivo para desarrollar el cáncer y la identificación y modificación de las barreras; y el último, en identificar y reestructurar las normas subjetivas que favorecen las conductas de exposición solar y bronceado. Se encontró que el paquete informativo permitió disminuir las actitudes a favor de la conducta de bronceado, aumentar los beneficios percibidos, e incrementar la auto-eficacia del uso de las medidas de protección, pero aumentó las conductas de exposición solar y bronceado, que solo disminuyeron después de la implementación del segundo componente del programa. El tercer componente incrementó la percepción de severidad hacia el fotoenvejecimiento . El efecto general del programa permitió establecer la efectividad del modelo para incrementar las conductas de protección solar y evitar la exposición.

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