SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 número3Competencias informacionales en estudiantes universitarios: una reconceptualización índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

YUS, FRANCISCO. Alterations of Relevance in Cyber-media. Univ. Psychol. [online]. 2008, vol.7, n.3, pp.629-642. ISSN 1657-9267.

The way people interact with other people and access information has changed drastically with the popularisation of "information and communication technologies" (ICT). However, in relevance theory Sperber and Wilson (1986) insist that our cognitive system relies on only one criterion when interacting with the surrounding world: the need to be relevanceoriented. Basically, when interpreting, when accessing information, or when learning, we all engage in a cost-benefit procedure intended to obtain interesting information (named cognitive effects) in exchange for the least mental effort. This article starts with this relevance-theoretic premise, but also shows how the qualities of (now popularized) cyber-media alter the way this cost-benefit balance is assessed and how (ir)relevant outcomes emerge from people’s cognitive interaction with these media.

Palabras clave : Cyberpragmatics; Relevance; Computer-mediated Communication; Information Technology; Relevance (Information Retrieval); Telematics.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons