SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número3Prácticas culturales de paz en jóvenes adscritos y no adscritos a la Red de Jóvenes por la PazIndicios de persuasión coercitiva en el adoctrinamiento de terroristas yihadistas: hacia la radicalización violenta índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

ALZATE, MÓNICA; DURAN, MAR  y  SABUCEDO, JOSÉ MANUEL. Civilian Population and Constructive Transformation of an Internal Armed Conflict: an Application to the Colombian Case. Univ. Psychol. [online]. 2009, vol.8, n.3, pp.703-720. ISSN 1657-9267.

The goal of this study is to explore a set of psychosocial variables that may contribute to the constructive transformation of a violent sociopolitical conflict. Based upon several authors in Social and Political Psychology, we propose an analysis of the conflict through thirteen variables. These variables are stated from the perspective of the non-combatant population within the context of a real armed conflict. The variables are related to beliefs about the conflict's actors, perceptions of threat, confidence and costs, ethnocentric attitudes and interaction preferences with the adversaries. An attitude towards the conflict questionnaire was created and applied, with acceptable psychometric indexes. It confirms thirteen dimensions adjusted to the initial proposal.

Palabras clave : Armed Internal Conflict; Civilian Population; Psychosocial Variables; Armed Conflict; Case Studies, Population; Sociopolitic Aspects; Social Psychology; Colombia.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons