SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número2Efectos de un programa de intervención para aumentar la reflexividad y la planificación en un ámbito escolar de alto riesgo por pobreza índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

PICK, SUSAN; GARCIA RODRIGUEZ, GEORGINA  y  LEENEN, IWIM. A Model for Health Promotion in Rural Communities through the Development of Personal Agency and Intrinsic Empowerment. Univ. Psychol. [online]. 2011, vol.10, n.2, pp.327-340. ISSN 1657-9267.

Based on the program "Yo quiero, yo puedo... mejorar mi salud y ejercer mis derechos" [I want to, I can...improve my health and exercise my rights], a pilot model was designed and implemented in three States of Mexico. This model aims to change nutrition and hygiene behaviors in the inhabitants of marginalized communities, through knowledge and psychosocial skills development facilitating personal agency and intrinsic empowerment. Evaluation of the program showed an effect on knowledge, assertive communication, personal agency and gender equity among the personnel in charge of the warehouses that provide the rural stores, and on knowledge, assertive communication, decision making and personal agency in the target population. Life skills training, knowledge and personal agency promotion enhance opportunities for poverty reduction.

Palabras clave : Personal Agency; Intrinsic Empowerment; Psychosocial Skills; Nutrition; Hygiene; Rural Development; Communication Psychology; Educational Psychology; Learning Processes; Motivation; Self Discipline; Group Dynamics; Social Behaviour.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons