SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número2Empatia y tolerancia a la diversidad en un contexto educativo interculturalDiferentes tipos de incidencia de los procesos cognitivos de revisión sobre la coherencia de textos narrativos: un estudio con niños de 10 años índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

OROZCO-HORMAZA, Mariela; SANCHEZ-RIOS, Hernán  y  CERCHIARO-CEBALLOS, Elda. Relationship between cognitive development and family interaction contexts of children living in poor urban sectors. Univ. Psychol. [online]. 2012, vol.11, n.2, pp.427-440. ISSN 1657-9267.

This article relates the cognitive development of 405 children aged 3, 4 and 5, living in urban poor in Cali and Santa Marta (Colombia), with dimensions that describe their contexts of family interaction. As an indicator of development were used strategies classification used in solving a problem, and as descriptors of contexts of interaction, the level of poverty, practices and parental expectations. The results show that cognitive development is not related to high poverty levels, as isolated dimension, but with high levels of practices training, entertainment, protection and regulation of behavior.

Palabras clave : Cognitive development; family interaction contexts; classification; care practices; Training practices; parental expectations; cognition; social psychology.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )