SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número1El proceso de seguimiento de los títulos oficiales: El papel "clave" de los Sistemas de Garantía de CalidadOrientaciones de meta en Educación Física y nivel de actividad físico-deportiva en estudiantes mexicanos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

VILLALTA PAUCAR, Marco  y  MARTINIC VALENCIA, Sergio. Didactic Interaction and Cognitive Processes. An approach from the Practice and Teaching Speech. Univ. Psychol. [online]. 2013, vol.12, n.1, pp.221-233. ISSN 1657-9267.

This article analyze the discourse and practice of teachers in the didactics interaction associated with cognitive types at classroom. It's used qualitative analysis of interviews - Content Analysis of discourse-, and quantitative analysis of teacher-students dialogic structures, from 32 classes of 8 teachers with practices to promote learning. The results indicate effective teachers in vulnerable social contexts:1) Repeatedly explains the class content; 2) The content is orders in a gradual process of complexity, 3) They have two goals in the classroom: making learning, and train students in civic values, and 4) The percentage of dialogic structures of low cognitive demand, are majority in these teachers. These results are discussed.

Palabras clave : Teaching practice; interaction; cognitive process; didactic interaction; classroom; Cognitive Psychology; Mixed Research; Pedagogy.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )