SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número1Habilidades cognitivas y éxito empresarialComprensión social y lenguaje: ¿dos dominios? índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

ROMERO, Sonia J  y  ORDONEZ, Xavier G. Validación de la estructura cognitiva de una prueba aritmética con el Modelo de Distancia Mínima de Cuadrados (LSDM). Univ. Psychol. [online]. 2014, vol.13, n.1, pp.333-344. ISSN 1657-9267.

The aim of the present paper is to collect evidence about validity of the cognitive structure proposed to solve the items of an arithmetic test using an cognitive diagnosis model (based on the Item Response Theory) called Least Squares Distance Model (LSDM). The test was applied to a sample of 382 students of 7th grade from five public high schools in Bogotá-Colombia. With this data the objective was addressed in three ways: first, the analysis of two statistical validity indices; second by a cross -validation of the LSDM results on attribute difficulties using other cognitive model (LLTM), and third, by comparing the LSDM results with the observed scores on individual attributes. The logical behavior of the probability curves for the five attributes under study provides important evidence for their overall validity. Additional specific evidences of validity are also presented in the results.

Palabras clave : modelos de diagnostico cognitivo; modelo de las distancias mínimo cuadráticas; test de aritmética; matriz Q; validez; métodos estadísticos; investigación cuantitativa.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )