SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número2Relación entre la ansiedad estado/ rasgo, posición en el terreno de juego y ocurrencia de lesiones deportivasEl Compartir Social de las Emociones (SSE) en el contexto cultural de República Dominicana: datos autobiográficos descriptivos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

CERVANTES BOTERO, Víctor H; CEPEDA CUERVO, Edilberto  y  CORRALES BOSSIO, Martha. Analysis of a School Bullying Questionnaire Using Item Response Theory and Multiple Correspondence Analysis. Univ. Psychol. [online]. 2014, vol.13, n.2, pp.443-456. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.aaed.

This study presents reanalyzes of Cepeda et al. (2008)'s data using an Item Response Theory (IRT) model and Multiple Correspondence Analysis (MCA). Both internal consistency (α = 0.96) and fit to the unidimensionality assumption (per parallel analysis) were found to be satisfactory. Coincidences between both analyses are shown. The percentage of students affected by bullying in the sample is similar to that found in other studies in Colombia. Finally, the questionnaire appears to be a valid and reliable measure of bullying.

Palabras clave : Bullying; bullying assessment; Item Response Theory; scale anchoring; cluster analysis.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )