SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número4El consumo abusivo de alcohol en inmigrantes latinoamericanos participantes en programas de intervención para maltratadores: importancia de la adherencia al tratamientoEl Modelo Apertura/Intelecto en M5-50: apoyando la flexibilidad de instrumentos basados en IPIP índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

BARTHOLOMEU, Daniel; MONTIEL, José Maria  y  MACHADO, Afonso Antonio. Optimizing rating scales of the big five socialization scale in athletes by Rasch model. Univ. Psychol. [online]. 2016, vol.15, n.4, pp.1-10. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-4.orsa.

Personality is one of the main psychological aspects that influence athletes' performance in competition and one of the most studied subjects in sport psychology. We aimed to optimize item scales in a socialization test based on the big-five model, assessed by means of adjectives and administered to a sample of 225 athletes of both genders, with 56.9% male. Age ranged from 14 to 45 years with a mean of 20 (SD = 5.21). Participants attended to basketball (11%), football (21.8%), handball (17.3%), jiu-jitsu (10.2%), tennis (5.60) and volleyball (16 %) sport modalities. The results indicated that the four point scale was the best item scale structure regarding validity evidences. Hence, this structure could be adopted in this scale aiming to better socialization assessment in athletes.

Palabras clave : psychological assessment; human performance; personality.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons