SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número especial 5Desarrollo de una tarea de Cognición Social para IRMf en pacientes con trauma craneoencefálico leveDiferencias en Funciones Ejecutivas aplicados a procesos de memoria en personas con migraña: estudio transversal índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

LEON RODRIGUEZ, Diego A  y  CARDENAS, Fernando. Neurodimanic Approach to Social Cognition. Univ. Psychol. [online]. 2016, vol.15, n.spe5, pp.1-25. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-5.ancs.

In recent decades it has seen a growing interest to study the mechanisms involved in social behavior, much of these inquiries fall within social cognitive neuroscience approach, which is based on a representational model of information processing. However, this approach has been widely criticized for ignoring the body participation, emotional dynamics, social context, developmental changes and assuming an endogenous modular processing. In this regard, this article presents a neurodynamic model of social cognition, which understand social process from an enactive, embodied, situated, relational and systemic perspective. This model let us described the main expected changes in brain activity during ongoing social interactions and ontogeny. The conclusion highlights the challenges and opportunities that this kind of approach can provide for a coming neuroscience and social psychology.

Palabras clave : Enactive cognition; neurodynamic; social cognition; social development; social neuroscience.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons