SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 issue1Intergenerational Programs and Social Participation: The Integration of Spanish and Latin-American Seniors in the CommunityMental Health Literacy toward Schizophrenia in College Students from El Salvador and the United States of America author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Universitas Psychologica

Print version ISSN 1657-9267

Abstract

MATUD AZNAR, Ma Pilar; CORREA REVERON, Ma Concepción  and  GARCIA PEREZ, Livia. Relevancia de la menopausia y del apoyo social en las diferencias en salud entre mujeres y hombres. Univ. Psychol. [online]. 2017, vol.16, n.1, pp.176-186. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.rmas.

Se analizó la relevancia de la menopausia y el apoyo social en las diferencias en salud entre mujeres y hombres mediante un estudio transversal realizado con 710 mujeres y 606 hombres de la población general española con edades entre 20 y 65 años. Se encontró que, aunque en la juventud apenas había diferencias entre hombres y mujeres, a partir de la perimenopausia las mujeres informaban de más insomnio y síntomas vasomotores que los hombres, así como de más dolor durante la postmenopausia. El apoyo social percibido se asociaba con mejor salud, sobre todo en las mujeres en postmenopausia y premenopausia.

Keywords : menopausia; género; salud; síntomas somáticos; apoyo social.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )