SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número3Actitudes sexistas y asunción de responsabilidad en agresores condenados a prisión por violencia de género en España durante los años 2012 y 2013Percepción del riesgo en sujetos con riesgo de Polineuropatía Amiloide Familiar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

HERRERA, Lucía; BUITRAGO, Rafael E.  y  CEPERO, Sergio. Emotional Intelligence in Colombian Primary School Children. Location and Gender. Univ. Psychol. [online]. 2017, vol.16, n.3, pp.165-174. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy16-3.eips.

This paper analyses Emotional Intelligence (EI) in Colombian Primary School Children depending on their location (rural or urban) and gender. The final sample consisted of 1451 students in fourth and fifth grade of three provinces in the Boyacá department. Emotional Quotient Inventory: Youth Version ([EQ-i: YV]; Bar-On & Parker, 2000) was used for data collection. Both the reliability and validity of EQ-i: YV have been determined for this sample. The main results revealed differences in EI according to location. Overall, EI was higher in urban than in rural settings. Also, scores on the interpersonal and adaptability dimensions differed by gender. Additionally, the need for future research and development of Social and Emotional Learning programs in schools is discussed.

Palabras clave : emotional intelligence; Colombian children; primary school; location; gender.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )