SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 issue17Microstructural evolution of manganese austenitic steel submitted to thermal treatments of quenching and tempering author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Ingenierías Universidad de Medellín

Print version ISSN 1692-3324On-line version ISSN 2248-4094

Abstract

SOLANILLA CH., Leonardo; PALACIO M., Óscar Jhoan  and  HERNANDEZ R., Uriel. El teorema de Abel para la lemniscata. Rev. ing. univ. Medellín [online]. 2010, vol.9, n.17, pp.207-213. ISSN 1692-3324.

En este artículo demostramos el teorema de Abel para la lemniscata sin la ayuda de la teoría de las funciones elípticas y sin referencia alguna a la moderna teoría de campos. Los ingredientes esenciales de la demostración son las funciones lemniscáticas de Gauss y algunas nociones elementales sobre factorización en el anillo de los polinomios con coeficientes racionales. El procedimiento es muy poderoso. En verdad, no sólo probamos que la construcción geométrica es posible, sino que indicamos las operaciones algebraicas que realizan la construcción.

Keywords : división de la lemniscata; funciones elípticas; construcciones geométricas; teorema de Abel; teoría de Galois.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License