SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número1Autonomía en movimiento: reflexión desde las prácticas políticas alternativas de jóvenes en ColombiaPrácticas participativas en grupos juveniles de Ciudad de la Habana índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715Xversión On-line ISSN 2027-7679

Resumen

GHISO, Alfredo  y  TABARES-OCHOA, Catalina María. Dialogic reflexivity in the study of youth and political practices. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2011, vol.9, n.1, pp.129-140. ISSN 1692-715X.

Qualitative methods have focused, traditionally, on the practices of subjects, describing their experiences, expressions and discourses. However, it is necessary to innovate methodologies that address the senses and meanings that subjects give to their own experiences, to achieve reflection in the investigative process and enhance those practices. Dialogic reflexivity, understood as the ability of individuals to question what was said, done and thought, represents a methodological approach that allows to tackle memories, practices and discourses in their multiple forms of expression. The knowledge gained through dialogic methodological tools such as participant observation, workshops, interviews and focus groups, enables the subject to know its unveiling and self-recognition in the research process.

Palabras clave : Dialogic reflexivity; Qualitative methods; youth; political practices; discourses.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons