SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue27The roots of anarchism in Colombia and their relationship to liberalismKwesx kiwes peykanha fxiçenxi yuwe: towards an intercultural understanding of Nasasa's struggle for Mother Earth, territory and their political-religious cosmovision author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Tabula Rasa

Print version ISSN 1794-2489

Abstract

FERREIRA NETO, JOSÉ AMBRÓSIO; APARECIDA DE MOURA, ROSENI; THAI'S COSMO DA SILVA, NATHÁLIA  and  VILLADIEGO ARRIETA, ADA LUZ. LA REFORMA AGRARIA COMO FACTOR DEL DESARROLLO REGIONAL. Tabula Rasa [online]. 2017, n.27, pp.409-427. ISSN 1794-2489.  https://doi.org/10.25058/20112742.458.

Este trabajo debate la reforma agraria brasilera como instrumento de desarrollo regional, discutiendo la política actual de asentamientos rurales y su importancia en los procesos de interacción con las dinámicas locales y regionales, investigando las transformaciones que esos proyectos pueden provocar en los municipios donde están inmersos. El trabajo toma como punto central de discusión los argumentos de Polanyi sobre los factores de producción, tierra, capital y trabajo, y de Amartya Sen sobre libertad como factor de desarrollo. La discusión emprendida defiende la reforma agraria como forma de conceder oportunidades y una condición de agentes a sus beneficiarios. Argumentamos que el acceso a la tierra, y a los medios de producción, garantiza al trabajador el control sobre su fuerza de trabajo.

Keywords : Asentamientos rurales; Brasil; desarrollo rural y regional; reforma agraria.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )