SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número1Distancia a la frontera e impacto asimétrico en los sectores económicos por las políticas de desregulaciónAplicación del procedimiento FePIA en la medición de la robustez en cadenas de suministro índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Lasallista de Investigación

versión impresa ISSN 1794-4449

Resumen

LONDONO VASQUEZ, David Alberto. Sociolinguistic analysis of literacy in Young people from Institución Universitaria de Envigado. Rev. Lasallista Investig. [online]. 2016, vol.13, n.1, pp.49-64. ISSN 1794-4449.

Introduction. This article is derived from the PhD thesis Análisis sociolingüístico de los niveles de literacidad en jóvenes de la Institución Universitaria de Envigado (IUE). Therefore, it takes into account variables such as social stratum, age, sex and educative level of the parents, given the fact that these factors affect the literacy levels of students. Objective. Describe such levels and their correlation with the sociolinguistic factors previously mentioned. Materials and methods. Two tests were performed, one at the beginning and another at the end, in two first semester groups (Psychology 2010-II and Law 2011-II). The participants also answered a sociocultural survey. Results. The results of the test performed at the end indicate that both groups improved, but in an uneven way. The group from psychology had more significant results that from Law. Conclusions. There are social variables that affect the development of reading comprehension and written production competencies. Nevertheless, they can be remedied by means of a special course proposed from textual linguistics, the critical analysis of speech and the pragma-dialectical argumentation.

Palabras clave : University students; textual linguistics; sociolinguistics,; literacy.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons