SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número2El desarrollo humano en una perspectiva evolucionistaPerspectivas teóricas contemporáneas sobre el gesto de señalar infantil índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Avances en Psicología Latinoamericana

versión impresa ISSN 1794-4724versión On-line ISSN 2145-4515

Resumen

BAQUERO, Ricardo. Psychological development and education in the socio-cultural approach: New directions for an old problema. Av. Psicol. Latinoam. [online]. 2009, vol.27, n.2, pp.263-280. ISSN 1794-4724.

This paper introduces some central issues addressing the relationship between educational practices and developmental processes in the context of socio-cultural approaches. It shows the peculiarities of the specific weight of school practices and their impact on development and its differential valuation under what Wertsch has called the problem of "genetic hierarchies" in the characterization of development. The question about the increasingly decontextualized use of semiotic tools, considered one of the central vectors in development occurred in school settings, is discussed. Finally, we examine some practical implications that these discussions yield for the intervention in the so-called massive "school failure".

Palabras clave : school learning; socio-cultural approach; decontextualization; school failure.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons