SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 issue2Association between neuropsychological impairment and emotional states in children 8 to 11 years old of public schools in BogotáMeanings about educational services in the regular classroom for children with disabilities in three educational institutions author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Diversitas: Perspectivas en Psicología

Print version ISSN 1794-9998

Abstract

RUBIO HERRERA, Ramona; CERQUERA CORDOBA, Ara Mercedes; MUNOZ MEJIA, Rubiela  and  PINZON BENAVIDES, Erika Alejandra. Concepciones populares sobre soledad de los adultos mayores de España y Bucaramanga, Colombia. Divers.: Perspect. Psicol. [online]. 2011, vol.7, n.2, pp.307-319. ISSN 1794-9998.

El propósito del presente artículo es comparar las concepciones populares de soledad de los adultos mayores de España y los adultos mayores de Bucaramanga, Colombia; para ello se utilizó un diseño cualitativo comparativo de los resultados arrojados por la "Encuesta Concepción de Soledad" con el ítem número 16 del cuestionario "La soledad en las personas mayores". La muestra fue conformada por 1956 adultos mayores de España y 6607 adultos mayores de Bucaramanga, Colombia. Los criterios de inclusión tomados en cuenta en las 2 poblaciones fueron ser mayor de 65 años. Entre los resultados se encuentra predominancia de las concepciones negativas sobre la soledad, alta incidencia en concepciones relacionadas con la familia, categorías que hacen referencia a la soledad objetiva y subjetiva, concepciones positivas presentes en la población colombiana.

Keywords : adultos mayores; calidad de vida; ciclo vital; envejecimiento; soledad; vejez.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License