SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número11AMISTADES INTERNACIONALES COMO CONTRIBUCIÓN A LA PAZ: LA CORRESPONDENCIA ENTRE PAUL RIVET Y THEODOR KOCH-GRÜNBERG EN EL CONTEXTO DE LA PRIMERA GUERRA MUNDIALDECADENCIA Y REDENCIÓN: RACISMO, FASCISMO Y LOS ORÍGENES DE LA ANTROPOLOGÍA COLOMBIANA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Antipoda. Revista de Antropología y Arqueología

versión impresa ISSN 1900-5407

Resumen

NINO VARGAS, Juan Camilo. NEARING THE END OF THE WORLD: THE ENCOUNTERS OF GUSTAF BOLINDER AND THE CHIMILA IN 1915 AND 1920. Antipod. Rev. Antropol. Arqueol. [online]. 2010, n.11, pp.43-66. ISSN 1900-5407.

In the early 20th century, the swedish anthropologist gustaf bolinder contacted the indigenous population of the ariguaní river in north colombia, known at the time as "chimila". as had other explorers and ethnologists, bolinder portrayed them as seriously disintegrated group which was almost extinct. the present article analyzes the process that gave rise to this idea, moving further from those interpretations that understand the ethnographic reports as either neutral descriptions or ethnocentric constructions. it is argued that the conception of chimila decadence was the result of a complex process of cultural interaction, in which indigenous practices and representations oriented toward isolationism, catastrophism and rejection of outsiders had an important infuence. the article also introduces two unpublished texts of bolinder on the subject.

Palabras clave : Gustaf Bolinder; chimila; ette; Ariguaní; indigenous decadence; cultural contact.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons