SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 issue22Risk management and disaster relief with Professional Officers of the Colombian Army ReserveTwo instruments to measure perceptions of the dual model in entrepreneurs and graduates: A Colombian perspective author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Científica General José María Córdova

Print version ISSN 1900-6586

Abstract

IMBEAULT, Marc. El destino de los civiles en la nueva guerra justa. Una perspectiva canadiense. Rev. Cient. Gen. José María Córdova [online]. 2018, vol.16, n.22, pp.23-36. ISSN 1900-6586.  https://doi.org/10.21830/19006586.322.

El artículo introduce de forma somera el concepto de “guerra justa” e intenta ubicar la ética profesional canadiense con fundamento en la dignidad humana, el servicio de Canadá y la obediencia a la autoridad legal, en el contexto de la intervención en Afganistán. La discusión de textos oficiales que datan de la época en que la implicación de Canadá había sido la más intensa, y la de un caso particular, permite demostrar la “tensión natural” entre la necesidad de obtener resultados y la de respetar normas éticas superiores.

Keywords : autoridad legal; dignidad humana; ética profesional militar; guerra justa; intervención en Afganistán; servicio de Canadá.

        · abstract in English | French | Portuguese     · text in French     · French ( pdf )