SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número23Detección de incumbencias en el desarrollo de los requisitosObtención y caracterización de recubrimientos de Brushita, Dióxido de Titanio (TiO 2 ) y sus bicapas sobre acero 316L índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Entre Ciencia e Ingeniería

versión impresa ISSN 1909-8367

Resumen

ROJAS, C. V.  y  FERNANDEZ, O.. Incidence of the teacher’s metaphorical discourse in the teaching of the complex number concept. Entre Ciencia e Ingenieria [online]. 2018, vol.12, n.23, pp.123-130. ISSN 1909-8367.  https://doi.org/10.31908/19098367.3712.

In this paper, it is presented two math teachers’ discourse analysis results, to identify the possible incidence of the metaphorical language used by them, in the learning of the concept of a complex number with ninth grade students. The analysis of the metaphorical language of the teacher is done in the light of the Cognitive Theory of Mathematics. It seeks the understanding of mathematics in the metaphorical thinking of people, and not in the rigorous demonstrations of books, emphasizing the connection that has the body with the cognitive processes, inducing the main key for the reform of teaching and learning processes focused on mathematical communication.

Palabras clave : Discourse analysis; metaphorical language; complex number; Cognitive Theory of Mathematics.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )