SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número1Revisión del estado de la cuestión sobre las comprensiones del desarrollo humano y el desarrollo socialEl desarrollo del pensamiento crítico mediante el debate asincrónico en foros virtuales en educación secundaria índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo

versión On-line ISSN 2145-0366

Resumen

ALVAREZ VARGAS, Cristina. Upbringing-Regulation, Upbringing-Emancipation: A State of the Art about Upbringing Studies. Aleth. rev. desarro. hum. educ. soc. contemp. [online]. 2016, vol.8, n.1, pp.80-99. ISSN 2145-0366.

This article presents an approach to the research about upbringing during the past 15 years in Ibero-America (specifically, investigations found in Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, Spain, Mexico and Venezuela). Boaventura de Sousa Santos´ postmodern Critic Theory is used to classify studies about upbringing in two groups: Upbringing-Regulation and Upbringing-Emancipation (the first one referring to upbringing as prescribing standards and universal rules, and the second one that comprehends upbringing like a situated cultural phenomenon, therefore , associated to the peculiarities of those who experience it). In each one, there is a presentation of three characteristic to refer those studies. Finally, some conclusions are proposed following Santos´ terms because they allow thinking parenting in two complementary lines: epistemological ("prudent knowledge production") and sociological (transformation of society for a "decent life").

Palabras clave : Upbringing; postmodern Critic Theory; regulation; emancipation.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons