SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 issue22Women's Resistance Strategies vis-à-vis the Violence in Medellín and Barrancabermeja: 2000-2005Social Imaginaries and Embryonic Design Practices in the Work of José Rodrigo de Vivero in the Savannas of the South of Bolívar author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local

On-line version ISSN 2145-132X

Abstract

MARTIN, Gerard. Memorias y violencias en Medellín. Historelo.rev.hist.reg.local [online]. 2019, vol.11, n.22, pp.340-368.  Epub July 26, 2019. ISSN 2145-132X.  https://doi.org/10.15446/historelo.v11n22.78131.

Este ensayo reflexiona sobre la oportunidad y las posibles maneras de ampliar el trabajo de memoria histórica de las víctimas del conflicto armado en Medellín, con investigaciones sobre las víctimas de otras violencias en la ciudad, en particular las del crimen organizado y mafioso, fuertemente relacionado con el tráfico de cocaína. El autor argumenta que sin incluir aquellas otras víctimas en los trabajos de memoria histórica es imposible comprehender la tragedia de Medellín en su totalidad. El autor sugiere varias maneras de abordar esta tarea de visibilización de aquellas otras víctimas.

Keywords : Colombia; Medellín; memoria histórica; víctimas; violencia; narcotráfico.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )