SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número24VERSOS MIXTURADOS EN LA FRONTERA URUGUAYA: CONVERSACIÓN CON FABIÁN SEVEROMUJERES MIGRANTES SUDAMERICANAS Y REDES DESCOLONIZADORAS EN CAMPAMENTOS DE ANTOFAGASTA, CHILE índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica

versión impresa ISSN 2145-8987

Resumen

RUIZ-MENDOZA, Martin. DEPICTING EXODUS IN TIMES OF EMERGENCY: BEATRIZ GONZÁLEZ’S ZULIA, ZULIA, ZULIA. perifrasis. rev.lit.teor.crit. [online]. 2021, vol.12, n.24, pp.147-163.  Epub 03-Ago-2021. ISSN 2145-8987.  https://doi.org/10.25025/perifrasis202112.24.08.

This paper analyzes how Beatriz González's Zulia, Zulia, Zulia (2015)-an oil on canvas depicting the plight of hundreds of thousands of anonymous immigrants carrying refrigerators, tv sets, and beds through the Táchira river-resists the regimes of representation that dominate the current debate about the Venezuelan migration crisis. By exploring the image of human silhouettes carrying their belongings as the ultimate symbol of this crisis, González addresses the relationship between politics and aesthetics in times of emergency while unveiling the aporias of nationality and belonging in contemporary Latin America.

Palabras clave : Beatriz González; Zulia; Venezuelan exodus; Latin American art; global emergency.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )