SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número36Lucio V. Mansilla llega a Hungría: traducción y recepción de Una excursión a los indios ranqueles en Budapest índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica

versión impresa ISSN 2145-8987

Resumen

FANDINO, LAURA. Necrofictional Figurations of the Northern Border in the 21 st Century. About Tijuana and the Waiting Camps. perifrasis. rev.lit.teor.crit. [online]. 2025, vol.16, n.36, pp.136-153.  Epub 04-Sep-2025. ISSN 2145-8987.  https://doi.org/10.25025/perifrasis202516.36.08.

In this paper I analyze different figurations of the border between Latin America and the United States in the 21st century based on "The Beginning," a poetic text that is part of Capitalismo gore (2010) by Sayak Valencia, and the story "Una música futuro" (2023) by María José Navia. The productions of Valencia and Navia, as necrofictions, configure the border in terms of a dystopian affective chronotopy linked to the structural violence of the current stage of capitalism. I investigate some of the procedures used in these texts to interpret and question the border space centered on the city of Tijuana -this side- in Valencia's poem and on the waiting camps for migrant children crossing into the United States -the other side- in Navia's story.

Palabras clave : Sayak Valencia; María José Navia; necropolitics; dystopia; 21st century; border; Mexico; United States.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )