SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número2Modelamiento estadístico de la lixiviación con cianuro de un mineral del municipio de Andes, Colombia, como alternativa al proceso de amalgamaciónResolución de problemas con tecnología en un ambiente de aprendizaje colaborativo wiki en la educación media índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Logos Ciencia & Tecnología

versión impresa ISSN 2145-594Xversión On-line ISSN 2422-4200

Resumen

PINEDA-CARO, Diana Yicela; VARGAS-AGUILAR, Edgar Eduardo  y  CARDENAS-GONZALEZ, Oswaldo Eliécer. Molecular representations of stereoisomers with chiral centers using molecular models in origami. LogosCyT [online]. 2019, vol.11, n.2, pp.138-150.  Epub 28-Dic-2019. ISSN 2145-594X.  https://doi.org/10.22335/rlct.v11i2.829.

The objective of this work was to bring the students closer to a real and three-dimensional structure of the matter, relating this characteristic with the physical and chemical properties of stereoisomeric molecules with chiral centers and checking the didactic transposition through molecular models made in origami. For the methodological development of the research, 101 Colombian students from the Pedagogical and Technological University from Colombia and the University from Boyacá participated, from the academic programs in Chemistry, Biology, Bachelor of Natural Sciences and Environmental Education and Physiotherapy. The results obtained show that the implementation of molecular models in origami strengthens visuospatial skills; in addition, the conceptual appropriation of stereoisomers and molecular representations.

Palabras clave : Molecular Model; origami; stereoisomerism; visospatial skills; didactic transposition.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )