SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número1LOS PECES DEL GENERO BATHYGOBIUS (PERCIFORMES: GOBIIDAE) DEL CARIBE COLOMBIANOEQUINODERMOS DEL PARQUE NACIONAL NATURAL ENSENADA DE UTRIA (PACÍFICO COLOMBIANO) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Boletín de Investigaciones Marinas y Costeras - INVEMAR

versión impresa ISSN 0122-9761

Bol. Invest. Mar. Cost. v.21 n.1 Santa Marta ene./dic. 1992

 

CRUSTACEOS DECAPODOS DEL PACÍFICO COLOMBIANO: LISTA DE ESPECIES Y CONSIDERACIONES ZOOGEOGRAFICAS

 

Rafael Lemaitre1 y Ricardo Alvarez León2.

1 Department of Invertebrate Zoology, National Museum of Natural History, Washington, D.C. 20560, USA.
2 Prodecosta, apartado aéreo 1820, Cartagena, Colombia.


 

RESUMEN

La costa del Pacífico colombiano ha sido poco explorada, siendo su fauna una de las mas desconocidas del Pacífico tropical americano. Aunque el conocimiento de los decápodos de esta costa ha aumentado recientemente, la información sobre las especies se halla dispersa en numerosas fuentes. Un examen de estas fuentes reveló que en esta costa, incluyendo las Islas de Malpelo y Gorgona, se han registrado 378 especies pertenecientes a 50 familias, y repartidas asi: Dendrobranchiata, 18; Caridea, 79; Thalassinidea, 13; Palinura, 6; Anomura, 61; y Brachyura, 201. Veintisiete especies se conocen únicamente de la costa colombiana, de las cuales tres son endémicas en las Islas de Malpelo o Gorgona. Se presenta la lista de los decápodos conocidos de esta costa, con información sobre su distribución geográfica y batimétrica, referencias importantes, y sinónimos bajo los cuales han sido registrados para Colombia. Se hace un resumen histórico de las exploraciones en el Pacífico colombiano en referencia a los decápodos, y se incluye una discusión preliminar sobre las afinidades zoogeográficas de las especies marinas. Las afinidades son mayores con las regiones del Golfo de California y Baja California (51.8%), las Islas Galápagos (28.6%), el Indo-Pacífico (8.8%), y el Caribe-Atlántico (7.7%).


 

ABSTRACT

The Pacific coast of Colombia has been poorly explored, and its fauna is one of the least known in the tropical eastern Pacific. Although knowledge of the decapod fauna from this coast has recently increased, the information is scattered in numerous sources. A review of the literature showed that 378 decapods have been reported from this coast, including the islands of Gorgona and Malpelo. The numbers of species are distributed as follows: Dendrobranchiata, 18; Caridea,79; Thalassinidea, 13; Palinura, 6; Anomura, 61 ; and Brachyura, 201. Twenty-seven species are known exclusively from the Colombian coast, three of which are endemic to the islands of Malpelo or Gorgona. A list of nominal species is presented, including information on distribution, important references, and synonyms under which the taxa have been reported for this coast. A summary of the history of explorations of the Pacific coast of Colombia as it relates to decapods, is presented. Zoogeographie affinities are briefly discussed for the marine species based on published distributions. Affinities are greatest with the Gulf of California (51.8%), followed by the Galapagos (28.6%), the Indo-Pacific (8.8%), and the Caribbean- Atlantic (7.7%).


 

INTRODUCCIÓN

La costa del Pacífico colombiano se extiende sobre una distancia de 1300 km, y constituye una porción considerable de la costa tropical americana. Dos islas, Malpelo y Gorgona, separadas del continente por distancias de 500 y 30 km respectivamente, hacen parte de esta costa. El Pacífico colombiano hace parte de la Ensenada de Panamá ("Panamá Bight"), de reconocida importancia faunística. Las aguas de la costa colombiana permanecen a una temperatura superficial que varía entre los 20 °C y 30 °C. La costa continental está influenciada fuertemente por numerosos ríos que contribuyen a condiciones de aguas turbias y salinidades bajas que varían entre 0 ‰ y 28 ‰ (Glyrvn et al., 1982), fondos lodosos, y extensos bosques de manglares. También existen zonas rocosas, playas y fondos arenosos, e incluso arrecifes coralinos, todo lo cual representa una variedad de hábitats que pueden ser utilizados por muchas especies. Pero a pesar de estas características que confieren a esta costa un alto potencial de biodiversidad, el conocimiento de su fauna es muy escaso.

Hasta hace poco, por ejemplo, el conocimiento de los decápodos de la costa colombiana se basaba en muestreos esporádicos en unas pocas localidades. Pero en la última década, el número de especies registradas se ha incrementado notoriamente, gracias principalmente a la intensa labor de recolección realizada por el recientemente fallecido Henry von Prahl y sus colaboradores (ver Ramos y Lemaitre, 1991). Sin embargo, los registros se hallan dispersos en numerosos documentos, y por esa razón, se hace necesaria una lista completa de las especies.

El objetivo principal de este trabajo es el de reunir, por primera vez, en una sola publicación, una lista de nombres de todas las especies registradas del Pacífico colombiano. Dicha lista será útil para futuros estudios sistemáticos o ecológicos del Pacífico colombiano, e incluye información general sobre la distribución geográfica y batimétrica, una bibliografía completa de los registros para Colombia, y las referencias consideradas más útiles para la identificación. Además, se indican sinónimos bajo los cuales algunas de las especies han sido registradas para Colombia. Finalmente, se incluye un análisis preliminar sobre las afinidades zoogeográficas de los decápodos de esta costa.

 

MÉTODOS Y FUENTES DE INFORMACIÓN

La lista de especies (Tabla 1) ha sido obtenida exclusivamente con base en una búsqueda bibliográfica, y por lo tanto no pretende resolver problemas taxonómicos, sino más bien proveer al investigador de una fuente de partida en estudios de carácter taxonómico o biológico. Incluye los nombres de todas las especies marinas, semi-terrestres, y de agua dulce (vertiente del Pacífico), que han sido registradas hasta la fecha (1992) para el Pacífico colombiano. Se obtuvo mediante un exhaustivo examen de diversas fuentes de información. Estas fuentes se agrupan en tres categorías: 1) artículos o monografías; 2) trabajos biológico-pesqueros; y, 3) tesis profesionales. Aunque, en algunos casos, estos documentos no constituyen técnicamente publicaciones tal como lo define el código de nomenclatura (International Code of Zoological Nomenclature, 3a Ed. (ICZN), Art. 8), su inclusión se justifica para llamar la atención sobre la existencia de algunos taxonés. Por lo demás, algunas de estas fuentes son poco conocidas, o de difícil obtención, por lo que es útil mencionarlas. No se han incluido en la Tabla 1 aquellos registros de taxones que aparecen citados en las fuentes sin nombre de especie (e.g., Pontonides sp., Micropanope sp.).

La clasificación utilizada en la Tabla 1 a nivel de familia y superior es la de Bowman y Abele (1982). La lista de especies se presenta teniendo en cuenta los cambios más recientes en la nomenclatura, pero indicando en los casos más importantes otros nombres o sinónimos bajo los cuales las especies han sido registradas para la costa colombiana. Los subgéneros se han omitido, ya que en algunos grupos de especies (e.g. género Uca), existe desacuerdo respecto a cuáles deben usarse. Incluir subgéneros podría crear mayor confusión, y se quiere dejar la solución de estos problemas a investigadores que en el futuro se quieran ocupar de hacer revisiones sistemáticas.

En la discusión, las secciones donde se consideran las afinidades zoogeográficas se refieren únicamente a las especies marinas o que incluyen aguas salobres durante al menos una parte de su ciclo de vida. Por esta razón se excluyen en la discusión de las afinidades las 15 especies de cangrejos de agua dulce de la familia Pseudothelphusidae que ocurren en la vertiente del Pacífico, cuyas especies tienen desarrollo directo (sin larvas) y están sujetas a mecanismos de dispersión distintos a los de otros decápodos.

 

ASPECTOS HISTÓRICOS

Desde la última década del siglo pasado hasta la primera mitad de este siglo, varias expediciones científicas hicieron colecciones en aguas colombianas (Figura 1).

La mayoría tuvieron como objetivo principal la exploración de amplias zonas del Pacífico americano, por lo que no se ocuparon en detalle de la costa colombiana. Sin embargo, a la labor de esas expediciones debemos el conocimiento fundamental de los decápodos colombianos. Los primeros registros de decápodos que se conocen de aguas colombianas los publicó Faxon (1893,1895), con base en especímenes obtenidos en 1891 en las cercanías de la Isla de Malpelo, a bordo del buque "U.S. Fish Commission steamer Albatross". Las especies registradas en ese entonces se obtuvieron de aguas mas bien profundas (60-1618 m). El primer esfuerzo por colectar especies costeras o dulceacuícolas lo realizó un italiano, el Dr. Enrico Festa, durante su viaje de 1895-1898 a las costas de Panamá, Colombia y Ecuador, y cuyos especímenes fueron utilizados por Nobili (1901). Durante los siguientes 30 años, no se registró ni un solo decápodo de la costa colombiana, y hubo que esperar el estudio de Finnegan (1931) para añadir especies. Finnegan utilizo las colecciones obtenidas en la Isla de Gorgona en 1924-1925 durante la expedición del Dr. Crossland a bordo del buque "St. George". En los siguientes 40 años, se incrementó sustancialmente el número de especies del Pacífico colombiano, debido a varias expediciones, pero mas que todo a la intensa labor realizada por la "Alian Hancock Foundation" en el buque "Velero III", en los años 1934,1935, y 1938. Numerosas especies obtenidas de la costa colombiana durante los cruceros de este buque fueron registradas principalmente por Schmitt (1936), Garth (1939,1940,1946,1958), Holthuis (1951,1952a), Walton (1954), Haig (1960) y Garth y Stephenson (1966). También durante esa época (1937,1938), la "New York Zoological Society", en el buque "Zaca", emprendió muestreos en el Pacífico tropical americano, incluyendo Colombia. Las especies obtenidas fueron estudiadas por Crane (1937a,b; -1947), Glassell (1937), Garth (1961), y Haig (1968). En 1941, el "American Museum of Natural History", efectuó una expedición en la goleta "Askoy", obteniendo un buen número de especies de aguas colombianas, registradas por Garth (1948). Posteriormente, la Expedición en Chile de la Lund University tocó brevemente en Buenaventura, donde se colectaron algunos decápodos (Garth y Haig, 1956).

Durante la década de los años '60 no se produjeron nuevos registros de decápodos de la costa colombiana, aunque sí hubo expediciones como la del "Te Vega", durante la cual se obtuvieron decápodos de aguas colombianas (Ball y Haig, 1974). Pero, a partir de los años '70, y hasta el presente, se produjo una verdadera explosión de nuevos registros, duplicándose el número de especies conocidas en cuestión de unos 15 años (Figura 1). Inicialmente, se empezaron a añadir especies lentamente como resultado de trabajos de tesis y biológico-pesqueros, pero luego acelerándose rápidamente gracias a la febril actividad de un grupo de carcinólogos de la Universidad del Valle, encabezados por Henry von Prahl. Y, a juzgar por la curva de la Figura 1, la cual no muestra señales de estabilizarse en forma asintótica, se hace evidente que tan solo mediante intensos muestreos se podrá conocer la diversidad de la fauna de decápodos de esta región.

 

RESULTADOS, DISCUSIÓN Y ZOOGEOGRAFÍA

Los decápodos registrados hasta la fecha para la costa del Pacífico colombiano se presentan en la Tabla 1, y suman un total de 378 especies. Veintisiete de estas, cinco Atyidae, siete Palaemonidae, y 15 Pseudothelphusidae son de agua dulce o desarrollan parte de su ciclo de vida en ella. Las especies están repartidas asi: Dendrobranchiata, 18; Caridea, 79; Thalassinidea, 13; Palinura, 6; Anomura, 61; y Brachyura, 201.

La información existente sobre la fauna del Pacífico tropical americano, tal como se mencionó arriba, es en general escasa, siendo la fauna colombiana una de las más desconocidas. Otras regiones vecinas, como por ejemplo el Golfo de California, las Islas Galápagos, y Chile, han sido objeto de estudios sistemáticos, zoogeográficos, y ecológicos (e.g.,Garth, 1946,1960; Brusca y Wallerstein, 1979; Brusca, 1980; Retamal, 1981; Glynn y Wellington, 1983; Brattstrom y Johanssen, 1983), por lo que es prematuro hacer una comparación faunística. Además, varios subgrupos están en mora de ser revisados taxonómicamente, lo cual una vez realizado puede cambiar la visión sobre la distribución de las especies.

La falta de conocimientos, sin embargo, no impide concluir dos puntos importantes con base en la información presentada en la Tabla 1:1) la diversidad existente en la costa colombiana es mucho mayor de lo que anteriormente se conocía; y, 2) la distribución de las especies indica que los decápodos de esta costa pertenecen faunísticamente a la Provincia Panámica, ajustándose bien al sistema zoogeográfico propuesto por Brusca y Wallerstein (1979). Basándose en la distribución de las especies, y teniendo en cuenta la circulación oceánica del Pacífico tropical americano, es posible presentar en forma preliminar, algunas observaciones generales sobre las afinidades zoogeográficas de los decápodos colombianos. A continuación se presenta un resumen sobre los factores oceanográficos que pueden influir en la dispersión de las especies, seguido de una discusión sobre la distribución de las especies, sus afinidades faunísticas con el Atlántico y el Indo-Pacífico, así como de otras regiones del Pacífico Americano.

Factores Oceanográficos

La distribución de los decápodos colombianos (al menos los de aguas someras), puede explicarse teniendo en cuenta las principales corrientes superficiales de las aguas tropicales del Pacífico del este (Figura 2). Debido a que las larvas pueden ser transportadas a largas distancias por las corrientes, su distribución está fuertemente influenciada por los patrones dominantes de circulación [e.g. Garth (1966), para los Brachyura]. Aunque la circulación de las aguas superficiales en la región de la Ensenada de Panamá es compleja (Wyrtki, 1965,1966), y está sujeta a fuertes variaciones estacionales, en general se puede describir como un vórtice de circulación ciclónica, del cual hacen parte, en su extremo este, la Corriente de Colombia que, dirigiéndose de sur a norte, pasa paralela a la costa continental colombiana; y en su extremo oeste, la Corriente de Panamá, que dirigida en sentido suroeste, llega hasta las Islas Galápagos. Del extremo norte de este, vórtice se desprende la Corriente Costera de Costa Rica, la cual fluye hacia el noroeste paralela a la costa centroamericana, llegando hasta la boca del Golfo de California. Al extremo sur del vórtice llega la Corriente fría del Perú, cuya influencia sobre la costa colombiana depende del fenómeno de El Niño.

Tabla 1

También de importancia zoogeográfica para el Pacífico tropical americano; es la Contracorriente Ecuatorial, la cual fluye desde el Pacífico Central hacia el este, y termina por incorporarse a la circulación de la Ensenada de Panamá.

Distribución en Colombia

De las especies registradas para la costa colombiana, 286 (75.7%) lo han sido de la costa continental, 183 (48.4%) de la Isla de Gorgona, y 60 (15.9%) de la Isla de Malpelo. Un alto número de especies, 90 (23.8%), se conocen de las islas de Malpelo y/o Gorgona, pero no de la costa continental. Veintisiete (7.1%) especies se conocen exclusivamente de la costa colombiana o sus islas, 17 de ellas marinas y 10 de cangrejos de agua dulce de la familia Pseudothelphusidae. Tres especies (<1%) se consideran endémicas: Synalpheus bannerorum y Gecarcinus malpilensis, de Malpelo, e Hypolobocera gorgonensis, de Gorgona (ver Abele, 1975; Prahl, 1983c).

Afinidades con Otras Regiones del Pacífico Americano

Potencialmente, el sistema de corrientes superficiales en la Ensenada de Panamá (Figura 2) puede funcionar a la vez como punto de distribución y de recepción de larvas. Las larvas que entran a este sistema de corrientes pueden migrar hacia el norte (al menos hasta el Golfo de California), utilizando la Corriente Costera de Costa Rica, o hacia las Islas Galápagos, utilizando la Corriente de Panamá. La afinidad con la fauna del Golfo de California y Baja California es fuerte, como lo demuestra el hecho de que 188 (51.8%) de los decápodos colombianos que son estrictamente marinos, incluyen a esas regiones en su distribución.

En las épocas en que se debilita la Contracorriente Ecuatorial, las aguas de la Ensenada de Panamá se desplazan hacia el suroeste, manifestándose la Corriente de Panamá, y produciéndose además el fenómeno de El Niño. Es durante esa época cuando existen condiciones más favorables para el transporte de larvas hacia las Islas Galápagos. De las especies registradas para Colombia, por ejemplo, 104 (28.6%) se encuentran en las Islas Galápagos, lo que indica una alta afinidad con la fauna de esas Islas. La influencia de la Corriente de Panamá en la fauna de las Islas Galápagos ha sido explicada para los Brachyura por Garth (1946), quien encontró que el 52% de las especies de la esas Islas también se conocen del Golfo de Panamá o el Golfo de California.

Es también durante la época de El Niño cuando la Corriente de California penetra más hacia el sur, haciendo factible que algunas larvas que se originan en poblaciones de la costa de California o Baja California, lleguen hasta las Islas de Revillagigedo. Una vez establecidas poblaciones en esas Islas, es posible que las larvas sean transportadas por la Contracorriente Ecuatorial hacia el continente americano por la via de la Isla de Clipperton-Isla del Coco-Isla Malpelo-Isla Gorgona, y eventualmente a la costa continental colombiana. Según Prahl (1983a), una especie parece haber hecho este recorrido (Gecarcinus planatus), al menos hasta la Isla de Gorgona. El número de especies distribuidas en aguas colombianas y que también se conocen de esas islas oceánicas, son: 19 (5.2%) en las Islas de Revillagigedo; 15 (4.1%) en la Isla de Clipperton, y 23 (6.3%) en la Isla del Coco.

A juzgar por la distribución de las especies del Pacífico colombiano, las afinidades son aproximadamente iguales con las regiones temperadas del sur y norte. De las especies colombianas, 17 (4.7%) tienen un rango de distribución que llega hasta el Perú, y 14 (3.8%) hasta Chile.

Afinidades con el Indo-Pacífico

Un total de 32 especies (8.8%) incluyen en su distribución el Indo-Pacífico. De estas, 22 (6.1%) especies no incluyen en su distribución el Atlántico, por lo que se consideran originarias del Pacífico del oeste (16 de estas se encuentran asociadas con corales, especialmente del género Pocillopora). El mecanismo mediante el cual las especies asociadas con corales han podido llegar al Pacifico americano ha sido explicado por Garth (1974), quien sostiene que estas han podido establecer poblaciones gracias a que los corales proveen un habitat y condiciones ecológicas ideales a su arribo, mientras que otras especies encuentran condiciones desfavorables a las cuales no pueden adaptarse fácilmente. Seis de las 32 especies arriba mencionadas son pelágicas, o de aguas profundas, y cuatro son intermareales, supralitorales, o semi-terrestres. La presencia en el Pacífico colombiano de las seis especies pelágicas es explicable debido a que, en general, este tipo de especies posee distribuciones amplias. En cuanto a la amplia distribución de las cuatro especies restantes, estas son de cangrejos grápsidos que viven en e 1 nivel intermareal, y se sabe pueden ser transportadas a través de largas distancias en objetos flotantes durante su estado adulto.

De interés es la existencia en la costa colombiana de 14 especies (3.8%) marinas que no se han registrado en ninguna otra parte de la costa del Pacífico americano (o a lo sumo en las islas oceánicas del Pacífico del este), pero que sí se encuentran distribuidas en el Indo-Pacifico. Esta observación sugiere que al menos para algunas especies, luego de ser transportadas sus larvas desde el Pacífico Central por la Contracorriente Ecuatorial, el primer punto de contacto con la costa continental de América es la costa colombiana.

Afinidades con el Atlántico

Es ampliamente aceptado que la fauna del Pacífico tropical americano se originó como consecuencia de la formación del istmo centroamericano hacia finales del Plioceno (e.g. Ekman, 1953; Briggs, 1974; Brusca, 1980). Con la formación del istmo como barrera de separación se produjo un proceso de especiación que condujo a la existencia de las dos faunas tropicales actuales (Pacífico y Caribe-Atlántico), distintas, pero estrechamente relacionadas. A partir del establecimiento de la barrera centroamericana entre el Pacífico y el Atlántico, las especies con estadios larvarios han estado sujetas a procesos de dispersión por medio del sistema predominante de corrientes en el Pacífico del este. Esta relación es evidente en los decápodos del Pacífico colombiano, de los cuales 28 (7.7%) se conocen también del Atlántico, y es aún más evidente si se tiene en cuenta el número de especies consideradas "gemelas" de las del Atlántico. Según Abele (1972), por ejemplo, un 45% de las especies de decápodos de Panamá (Pacífico y Atlántico) son consideradas "gemelas".

 

AGRADECIMIENTOS

Agradecemos la valiosa ayuda prestada en la preparación de este trabajo por el recientemente fallecido Henry von Prahl, y la de Gabriel E. Ramos. Ambos tuvieron la gentileza de proveernos con datos sobre las especies registradas para la costa del Pacífico, y compartieron con nosotros información aún sin publicar. Gracias también a John S. Garth, Janet Haig, y a Mary K. Wicksten, por sus comentarios sobre la lista de especies presentada en la Tabla 1. Una versión inicial de este trabajo fue presentado en el "I Coloquio sobre Macro-Crustáceos Bénticos del Pacifico Este Tropical", efectuado en Mazatlan, México, marzo 28-30 de 1990.

 

BIBLIOGRAFÍA

1 Abele, L. G. 1972. A review of the genus Ambidexter (Crustacea: Decapoda: Processidae) in Panamá. Bull. Mar. Sci., 22(2):365-380.        [ Links ]

2 Abele, L. G. 1975. The Macruran decapod Crustacea of Malpelo Island. Smithson. Contrib. Zool., 176:69-85.        [ Links ]

3 Abele, L. G. 1977. Rediscovery of Sesarma aequatoriale Ortmann, 1894 in the eastern Pacific (Crustacea, Decapoda, Grapsidae). Proc. Biol. Soc. Wash., 90(3):495-504.        [ Links ]

4 Abele, L. G. 1981. Sesarma gorei, new species, from Peru, with a key to the eastern Pacific species of Sesarma (Crustacea, Decapoda, Grapsidae) . J. Crust. Biol., 1(3):433-440.        [ Links ]

5 Abele, L. G. y W. Kim. 1989. The decapod crustaceans of the Panamá Canal. Smithson. Contrib. Zool., 482:1-50.        [ Links ]

6 Alcock, A. 1905. Anomura. Fascicle 1, Pagurides Catalogue of the Indian decapod Crustacea in the collection of the Indian Museum, 2:1-197, (Calcutta : Indian Museum).        [ Links ]

7 Alvarez-León, R. 1979. Invertebrados colectados por la Allan Hancock Pacific Expeditions, entre 1932 y 1954 en la Isla Gorgona, Colombia: 260-265. En H. von Prahl, F. Guhl, y M. Grogl: Gorgona. Futura Grupo Edit., Bogotá.        [ Links ]

8 Alvarez-León, R. 1985. La evaluación de los recursos demersales del Caribe y Pacifico colombiano: 511-570. En A. Yáñez-Arancibia (Ed.): Recursos pesqueros potenciales de México: La pesca acompañante del camarón. Prog. Univ. Alimentos, Inst. Cienc. Mar Limnol., Inst. Nal. Pesca, UNAM, México D.F.        [ Links ]

9 Ball, E. E. 1972. Observations on the biology of the hermit crab, Coenobita compressus H. Milne Edwards (Decapoda; Anomura) on the west coast of the Americas. Rev. Biol. Trop., 20(2):265-273.        [ Links ]

10 Ball, E. E.y J. Haig. 1974. Hermit crabs from the tropical eastern Pacific. I. Distribution, color, and natural history of some common shallow-water species. Bull. South. Calif. Acad. Sci ., 73:95-104.        [ Links ]

11 Banner, A. H. 1953. The Crangonidae, or snapping shrimp of Hawaii. Pacific Sci., 7(1):2-144.        [ Links ]

12 Banner, A. H. 1956. Contributions to the knowledge of the alpheid shrimp of the Pacific Ocean, 1: Collections from the Mariana Archipelago. Pacific Sci., 10(3):318-375.        [ Links ]

13 Barona, O. 1975. Valor de la biología del Penaeus occidentalis en relación con su pesquería. Rev. Divulg. Pesq. Inderena, 6(4):1-30.        [ Links ]

14 Barragán, J. 1981. Distribución de las langostas de espinas en el Pacifico colombiano. Rev. Divulg. Pesq. Inderena, 15(3):1-28.        [ Links ]

15 Bassi-Ramirez, C. 1984. Reporte de los crustáceos (decápodos) colectados durante la investigación sobre recursos pesqueros marítimos en el Océano Pacífico y Atlántico de Colombia a bordo de la M/N Caribbean Star II (1980-1981). Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 97 p.        [ Links ]

16 Benedict, J. E. 1903. Revision of the Crustacea of the genus Lepidopa. Proc. U. S. Natl. Mus., 26:889-895.        [ Links ]

17 Biffar, T. A. 1972. A study of the eastern Pacific representatives of the genus Caliianassa (Crustacea, Decapoda, Callianassidae). Ph. D. Dissert. Univ. Miami, Coral Gables, Florida, 281 p.        [ Links ]

18 Birkeland, C, D. L. Meyer, J. P. Stames y C. L. Buford. 1975. Subtidal communities of Malpelo Island. Smithson. Contrib. Zool., 176:55-68.         [ Links ]

19 Boone, L. 1929. A collection of brachyuran Crustacea from the Bay of Panamá and the freshwaters of the Canal Zone. Bull. Amer. Mus. Nat. Hist., 58(11):561-583.        [ Links ]

20 Boone, L. 1931. A collection of anomuran and macruran Crustácea from the Bay of Panamá and the fresh waters of the Canal Zone. Bull. Am. Mus. Nat. Hist., 63:137-189.        [ Links ]

21 Bott, R. 1955. Dekapode (Crustácea) aus El Salvador. 2. Litorale dekapoden, auber Uca. Senckenb. Biol. 36(1/2):45-72.        [ Links ]

22 Bowman, T. E. y L. G. Abele. 1982. Classification of the recent Crustacea: 1-27. En D. E. Bliss (ed.): The biology of Crustacea, 1, Academic Press, New York.         [ Links ]

23 Brattstrom, H. y A. Johanssen. 1983. Ecological and regional zoogeography of the marine benthic fauna of Chile. Sarsia. 68:289-339.         [ Links ]

24 Briggs, J. 1974. Marine zoogeography. McGraw-Hill, New York, 475 p.        [ Links ]

25 Bruce, A. J. 1976. Periclimenes soror Nobili, a pontoniine shrimp new to the American fauna, with observations on its Indo-West Pacific distribution. Tethys, 8(4):299-306.        [ Links ]

26 Brusca, R. C. 1980. Common intertidal invertebrates of the Gulf of California. The University of Arizona Press, Tucson, Arizona, 513 p.        [ Links ]

27 Brusca, R. C. y B. R. Wallerstein. 1979. Zoogeographic patterns of idoteid isopods in the northeast Pacific, with a review of shallow water zoogeography of the area. Bull. Proc. Biol. Soc. Wash., 3:67-105.         [ Links ]

28 Campos, M. R., 1985. Decápodos de agua dulce del suborden Brachyura reportados para Colombia. Caldasia, 14(67):265-284.         [ Links ]

29 Cantera, J. R., H. von Prahly R. Neira. 1987. Moluscos, crustáceos y equinodermos asociados ala gorgonia Lophogorgia alba Duchassaing y Michelotti 1864, en la Isla de Gorgona, Colombia. Bol. Ecotrópica, 17:3-23.        [ Links ]

30 Cárdenas, H. 1975. Estudio biológico y pesquero del camarón titi Xiphopenaeus riveti en la zona costera de Guapi (Cauca). Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 65 p.         [ Links ]

31 Carvacho, A. 1980. Los porcelánidos del Pacifico americano: un análisis biogeográfico (Crustacea:Decapoda). An. Inst. Cienc, del Mar y Limnol. Univ. Autón. México, 7(2):249-258.         [ Links ]

32 Castro, P. 1982. Notes on symbiotic decapod crustaceans from Gorgona Island, Colombia, with a preliminary revision of the eastern Pacific species of Trapezia (Brachyura, Xanthidae), symbionts of scleractinian corals. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 12:9-17.         [ Links ]

33 Coutiere, H. 1909. The American species of snapping shrimps of the genus Synalpheus. Proc. US Natl. Mus., 36(1659):1-93.        [ Links ]

34 Coventry, G. A. 1944. Results of the Fifth George Vanderbilt Expedition (1941). (Bahamas, Caribbean Sea, Panamá, Galápagos Archipelago and Mexican Pacific Islands). Acad. Natur. Sci. Phila. Monogr., 6:531-544.        [ Links ]

35 Crane, J. 1937a. The Templeton Crocker Expedition. 3. Brachygnathous crabs from the Gulf of California and the west coast of Lower California. Zoológica, 22(3):47-78.        [ Links ]

36 Crane, J. 1937b. The Templeton Crocker Expedition. 6. Oxystomatous and dromiaceous crabs from the Gulf of California and the west coast of Lower California. Zoológica, 22(7):97-108.        [ Links ]

37 Crane, J. 1947. Eastern Pacific Expeditions of the New York Zoological Society. 38. Intertidal brachygnathous crabs from the west coast of tropical America with special reference to ecology. Zoológica, 32(9):69-95.        [ Links ]

38 Crane, J. 1975. Fiddler crabs of the world Ocypodidae: genus Uca. Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 737 p.        [ Links ]

39 Cuestas, S. 1977. Contribución al estudio de la biología y pesquería de la "centolla" Maiopsis panamensis (Faxon) del Pacífico colombiano. Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 49 p.        [ Links ]

40 Chace, F. A., Jr. 1937. The Templeton Crocker Expedition. Part 7. Caridean decapod Crustacea from the Gulf of California and the west coast of Lower California. Zoológica, 22(2):109-138.        [ Links ]

41 Chace, F. A., Jr. 1951. The oceanic crabs of the genera Planes and Pachygrapsus. Proc. U.S. Natl. Mus.,101(3272):65-103.        [ Links ]

42 Chace, F. A., Jr. 1962. The non-brachyuran decapod crustaceans of Clipperton Island. Proc. U.S. Natl. Mus.,113:605-635.        [ Links ]

43 Chace, F. A., Jr. 1972. The shrimps of the Smithsonian-Bredin Caribbean Expeditions with a summary of the West Indian species (Crustacea: Decapoda: Natantia). Smithson. Contrib. Zool., 98:1-179.        [ Links ]

44 Chace, F. A., Jr. 1984. The caridean shrimps (Crustacea: Decapoda) of the Albatross Philippine Expedition, 1907-1910, Part 2: Families Glyphocrangonidae and Crangonidae. Smithson. Cont. Zool., 397:1-63.        [ Links ]

45 Chace, F. A., Jr. 1986. The caridean shrimps (Crustacea: Decapoda) of the Albatross Philippine Expedition, 1907- 1910, Part 4: Families Oplophoridae and Nematocarcinidae. Smithson. Contrib. Zool., 432:1-82.        [ Links ]

46 Chace, F. A., Jr. y H. H. Hobbs, Jr. 1969. The freshwater and terrestrial decapod crustaceans of the West Indies with special reference to Dominica. Bull. US Natl. Mus., 292:1-256.        [ Links ]

47 Christoffersen, M. L. y G. E. Ramos. 1987. A new snapping shrimp (Caridea, Alpheidae) from the Pacific coast of Colombia. Rev. Biol. Trop., 35(2):333-338.        [ Links ]

48 Christoffersen, M. L., Jr. y G. E. Ramos. 1988. A new species of Alpheus (Crustacea, Caridea) from the Pacific coast of Colombia. Rev. Nordestina Biol., 6(1):61-65.         [ Links ]

49 Edmondson, C. H. 1952. Additional central Pacific crustaceans. Occasional Papers of Bernice P. Bishop Museum, 21(6):67-86.        [ Links ]

50 Efford, I. A. 1971. The species of sand crabs in the genus Lepidopa (Decapoda: Albuneidae). Zool. Anz. (Leipzig), 186(1/2):59-102.        [ Links ]

51 Efford, I. A. 1972. The distribution of the sand crabs, Hippa strigillata and Hippa pacifica (Dana) in the eastern Pacific Ocean (Decapoda, Anomura) . Crustaceana, 23(2):119-122.        [ Links ]

52 Efford, I. A. 1976. Distribution of the sand crabs of the genus Emérita (Decápoda, Hippidae). Crustaceana, 30(2):169-183.        [ Links ]

53 Ekman, S. 1953. Zoogeography of the sea. Sidgwick and Jackson, Londres, 417 p .        [ Links ]

54 Estévez, M. 1972. Estudio preliminar sobre la biología de dos especies alopátricas de cangrejos brachyrhyncha del Pacífico colombiano. Bol. Museo del Mar, 4:1-17.        [ Links ]

55 Estévez, M. 1974. Informe preliminar sobre la biología de dos especies alopátricas de cangrejos del Pacífico (Brachyrhyncha: Portunidae). Rev. Divulg. Pesq. Inderena, 1(3):1-51.        [ Links ]

56 Faxon, W. 1893. Preliminary descriptions of new species of Crustacea. Reports on the dredging operations off the west coast of Central America to the Galápagos, to the west coast of México, and in the Gulf of California, in charge of Alexander Agassiz, carried on by the U. S. Fish Commission steamer "Albatross", during 1891, Lieut. Z. L. Tanner, U. 5. N., commanding. Bull. Mus. Comp. Zool. Harv. Coll., 24(7):149-220.        [ Links ]

57 Faxon, W. 1895. The stalked-eyed Crustacea. Reports on an exploration of f the west coasts of México, Central and South America, and off the Galápagos Islands, in charge of Alexander Agassiz, by the U. S. Fish Commission steamer "Albatross", during 1891, Lieut. Commander Z. L. Tanner, U. S . N., commanding. Mem. Mus. Comp. Zool . Harv. Coll.,18:1-292.        [ Links ]

58 Finnegan, S. 1931. Report on the Brachyura collected in Central America, the Gorgona and Galápagos Islands, by Dr. Crossland on the 'St. George' Expedition to the Pacific, 1924-25. Linn. Soc. J. Zool., 37(255):607-673.        [ Links ]

59 Firth, R. W. y W. E. Pequegnat. 1971. Deep-sea lobsters of the families Polychelidae and Nephropidae (Crustacea, Decapoda) in the Gulf of México and Caribbean Sea. Texas A and M Uiversity, Department of Oceanography, A and M Project 700-15, Office of Naval Research contract N00014-68-A-0308-0002, College Station, Texas, 106 p.        [ Links ]

60 Fize, A. y R. Serene. 1957. Les hapalocarcinidés du Viet-Nam. Mem. Inst. Océanogr. (Nhatrang), 10:1-202.        [ Links ]

61 Forest, J. 1952. Contributions a la revision des crustacés Paguridae. 1. Le genre Trizopagurus. Mémoires du Museum National D'Histoire Naturelle, ser. A, Zoologie, 5(1):1-40.        [ Links ]

62 Forest, J. 1984. Revision du genre Aniculus. Crustaceana Suppl., 8:1-91.         [ Links ]

63 García, M. A. 1978. La pesquería de tres especies pertenecientes a la familia Penaeidae, Penaeus occidentalis, Trachypenaeus byrdi y Xiphopenaeus riveti en la Bahía de Tumaco. Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 45 p.        [ Links ]

64 García-Gómez, J. 1983. Revision of Iridopagurus (Crustacea : Decapoda: Paguridae) with the descriptions of new species from American waters. Bull. Mar. Sci., 33(1):10-54.         [ Links ]

65 Garth, J. S. 1939. New brachyuran crabs from the Galápagos Islands. Allan Hancock Pacific Exped., 5(2):9-48.        [ Links ]

66 Garth, J. S. 1940. Some new species of brachyuran crabs from México and the Central and South American mainland. Allan Hancock Pacific Exped.,5(3):53-127.        [ Links ]

67 Garth, J. S. 1946. Littoral brachyuran fauna of the Galápagos Archipelago. Allan Hancock Pacific Exped., 5(10):341-601.        [ Links ]

68 Garth, J. S. 1948. The Brachyura of the "Askoy" Expedition with remarks on carcinological collecting in the Panamá Bight. Bull. Am. Mus. Nat. Hist., 92(1):1-66.        [ Links ]

69 Garth, J. S. 1958. Brachyura of the Pacific coast of America, Oxyrhyncha. Allan Hancock Pacific Exped., 21(1):1-499.        [ Links ]

70 Garth, J. S. 1960. Distribution and affinities of the brachyuran Crustacea. Syst. Zool., 9(3):105-123.        [ Links ]

71 Garth, J. S. 1961. Eastern Pacific Expeditions of the New york Zological Society. 45. Non-intertidal brachygnathous crabs from the west coast of tropical America. Part 2: Brachygnatha, Brachyrhyncha. Zoológica, 46(3):133-159.        [ Links ]

72 Garth, J. S. 1965. The brachyuran decapod crustaceans of Clipperton Island. Proc. Calif. Acad Sci., ser. 4,33:1-46.        [ Links ]

73 Garth, J. S. 1966. On the oceanic transport of crab larval stages. Marine Biological Association of India, Proc. Symp. Crust., 1:443-448.        [ Links ]

74 Garth, J. S. 1968. Globopilumnus xanthusii (Stimpson), n. comb., a stridulating crab from the west coast of tropical America, with remarks on discontinous distribution of some West African genera of brachyrhynchous crabs. Crustaceana, 15(3):312-318.        [ Links ]

75 Garth, J. S. 1973. New taxa of brachyuran crabs from deep water off western Peru and Costa Rica. Bull. South. Calif. Acad. Sci., 72(1):1-12.        [ Links ]

76 Garth, J. S. 1974. On the occurrence in the Eastern tropical Pacific of Indo-West Pacific decapod crustaceans commensal with reef- building corals. Proc. 2nd International Coral Reef Symposium, 1. Great Barrier Reef Committee, Brisbane, 1:397-404.        [ Links ]

77 Garth, J. S. 1986. New species of xanthid crabs from early Hancock Expeditions. Allan Hancock Found. Publ. Occas. Pap., New Series, 4:1-14.        [ Links ]

78 Garth, J. S., y J. Haig. 1956. Reports of the Lund University Chile Expedition 1948-1949. 25. On a small collection of crabs from the northwest coast of South America. Lunds Univ. Arsskrift. N. f. Avd. 2, 52(3):1-10.        [ Links ]

79 Garth, J. S., y T. S. Hopkins, 1968. Pseudocryptochirus crescentus (Edmondson), a second crab of the corallicolous family Hapalocarcinidae (Crustacea, Decapoda) from the eastern Pacific with remarks on phragmosis, host specificity, and distribution. Bull. South. Calif. Acad. Sci., 67(1):40-48.        [ Links ]

80 Garth, J. S., y W. Stephenson, 1966. Brachyura of the Pacific coast of America, Brachyrhyncha: Portunidae. Allan Hancock Monogr. Mar. Biol., 1:1-154.         [ Links ]

81 Glassell, S. A. 1935. New or little known crabs from the Pacific coast of northern México. Trans. San Diego Soc. Nat. Hist, 8(14):91-106.        [ Links ]

82 Glassell, S. A. 1936. New porcellanids and pinnotherids from tropical North American waters. Trans. San Diego Soc. Nat. Hist., 8(21):277-304.        [ Links ]

83 Glassell, S. A. 1937. The Templeton Crocker Expedition. 11. Hermit crabs from the Gulf of California and the west coast of Lower California. Zoologica, 22(3):241-263.        [ Links ]

84 Glassell, S. A.1938. Three new anomuran crabs from the Gulf of California. Allan Hancock Pacific Exped., 5(1):1-6.        [ Links ]

85 Glynn. P. W. y G. M. Wellington. 1983. Corals and coral reefs of the Galapagos Islands. University of California Press, Berkeley, 330 p.        [ Links ]

86 Glynn. P. W. H. von Prahl, y F. Guhl. 1982. Coral reefs of Gorgona Island, Colombia, with special reference to corallivores and their influence on community structure and reef development. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 12:185-214.        [ Links ]

87 Goeke, G. D. 1980. Range extensions of six western Atlantic frog crabs (Brachyura: Gymnopleura:Raninidae) with notes on the taxonomic status of Lyreidus bairdii. Proc. Biol. Soc. Nat. Hist., 93(1):145-152.        [ Links ]

88 Gore, R. H. y L. G. Abele, 1976. Shallow-water porcelain crabs from the Pacific coast of Panamá and adjacent Caribbean waters (Crustacea: Anomura: Porcellanidae). Smithson. Contrib. Zool., 237:1-30.        [ Links ]

89 Haig, J. 1955. Reports of the Lunds University Chile Expedition 1948-49. 20. The Crustacea Anomura of Chile. Lunds Univ. Arsskr., n. s., Avd. 2, 51(12):1-68.        [ Links ]

90 Haig, J. 1956. The Galatheidea (Crustacea Anomura) of the Allan Hancock Atlantic Expedition with a review of the Porcellanidae of the western North Atlantic. Allan Hancock Atl. Exped. Rpt., 8:1-44.        [ Links ]

91 Haig, J. 1957a. Four new porcellain crabs from the eastern Pacific. Bull. South. Calif. Acad. Sci., 56(1):31-41.        [ Links ]

92 Haig, J. 1957b. The porcellanid crabs of the "Askoy" Expedition to the Panamá Bight. Am. Mus. Novit., 1865:1-17.        [ Links ]

93 Haig, J. 1960. The Porcellanidae (Crustacea Anomura) of the eastern Pacific. Allan Hancock Pacific Exped., 24:1-440.        [ Links ]

94 Haig, J. 1968. Eastern Pacific Expeditions of the New York Zoological Society. Porcellain crabs (Crustacea: Anomura) from the west coast of tropical America. Zoologica, 53(2):57-74.        [ Links ]

95 Haig, J. 1974. A review of the Australian crabs of the family Hippidae (Crustacea, Decapoda, Anomura). Mem. Queensl Mus., 71(1):175-189.        [ Links ]

96 Haig, J. y A. Harvey. 1991. Three new species of the Paqurus lepidus complex (Decapoda, Anomura, Paguridae) from the eastern Pacific. Contrib. Sci., Nat. Hist. Mus. Los Angeles County, 430:1-11.        [ Links ]

97 Haig, J. y P. A. McLaughlin. 1991. The identity of Pagurus lepidus (Bouvier) (Decapoda, Anomura, Paguridae) and description of a new eastern Pacific insular species. Contrib. Sci., Nat. Hist. Mus. Los Angeles County, 425:1-12.        [ Links ]

98 Hendrickx, M. E. 1979. Range extensions of fiddler crabs (Decapoda, Brachyura, Ocypodidae) on the Pacific coast of America. Crustaceana, 36(2):200-202.        [ Links ]

99 Hendrickx, M. E. 1984. The species of SicyoniaH. Milne Edwards (Crustacea: Penaeoidea) of the Gulf of California, México, with a key for their identification and a note on their zoogeography. Rev. Biol. Trop., 32(2):279-298.        [ Links ]

100 Hendrickx, M. E. 1987. The species of Axiidae (Crustacea, Thalassinidea) from the Pacific coast of México, with a key for their identification. Rev. Biol. Trop., 35(2):355-358.        [ Links ]

101 Hendrickx, M. E. y F. D. Estrada-Navarrete. 1989. A checklist of the species of pelagic shrimps (Penaeoidea and Caridea) from the Eastern Pacific, with notes on their geographic and depth distribution. CalCOFI Report 30:104-121.        [ Links ]

102 Hendrickx, M. E. y M. K. Wicksten. 1989. Los Pandalidae (Crustacea: Caridea) del Pacífico mexicano, con una clave para su identificación. Caldasia, 16(76):71-86.        [ Links ]

103 Hobbs, H. H., Jr. y C. W. Hart, Jr. 1982. The shrimp genus Atya (Decapoda: Atyidae). Smithson. Contrib. Zool., 364:1-143.        [ Links ]

104 Holmes, S. J. 1904. On some new or imperfectly known species of west American Crustacea. Proc. Cal. Acad. Sci. 3rd ser., 3(12):307-328.         [ Links ]

105 Holthuis, L. B. 1949. Notes on the species of Palaemonetes (Crustacea Decapoda) found in the United States of America. Proc. K. Ned. Akad. Wet., (C) 52(1):87-95.        [ Links ]

106 Holthuis, L. B. 1950. Preliminary descriptions of twelve new species of pafaemonid prawns from american waters (Crustacea Decapoda). K. Ned. Akad. Wet., 53:93-99.        [ Links ]

107 Holthuis, L. B. 1951. A general revision of the Palaemonidae (Crustacea Decapoda Natantia) of the Americas. Part 1. The subfamilies Euryrhynchinae and Pontoninae. Allan Hancock Found. Publ. occas. Pap., 11:1-332.        [ Links ]

108 Holthuis, L. B. 1952a. A general revision of the Palaemonidae (Crustacea Decapoda Natantia) of the Americas. Part 2. The subfamily Palaemoninae. Allan Hancock Found. Publ. Occas. Pap., 12:1-396.        [ Links ]

109 Holthuis, L. B. 1952b. On two species of Crustacea Decapoda Macrura from the N. W. coast of South America. Reports of the Lund University Chile Expedition 1948-49, 4. LUA N.F. Avd. 2, 47(9):3-11.        [ Links ]

110 Holthuis, L. B. 1954. On a collection of decapod Crustacea from the Republic of El Salvador (Central America). Zool. Verh., 23:1-43.        [ Links ]

111 Holthuis, L. B. 1980. FAO species catalogue. Vol. 1, Shrimps and prawns of the world. An annotated catalogue of species of interest to fisheries. FAO Fish. Synop., 1(125):1-2.        [ Links ]

112 Holthuis, L. B. 1985. A revision, of the family Scyllaridae (Crustacea: Decapoda: Macrura). I. Subfamily Ibacinae. Zool. Verh., 218:1-130.        [ Links ]

113 Holthuis, L. B. 1986. Fresh-water shrimps of the family Atyidae (Crustacea: Decapoda) from western Colombia. J. Crust. Biol., 6(3):438-445.        [ Links ]

114 Holthuis, L. B. 1991. FAO species catalogue. Vol. 3, Marine lobsters of the world. An annotated and illustrated catalogue of species of interest to fisheries known to date. FAO Fish. Synop., 125(13):1-292.        [ Links ]

115 Holthuis, L. B.  y A. Villalobos F. 1961. Panulirus qracilis Streets y Panulirus inflatus (Bouvier), dos especies de langosta (Crustacea, Decapoda) de la costa del Pacifico de América. An. lnst. Biol. México, 32(1,2):251-276.        [ Links ]

116 Ibáñez, F. 1975. Aspectos biológicos del camarón blanco Penaeus occidentalis (Streets) de la zona de Guapi (Cauca), Colombia. Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 61 p.         [ Links ]

117 Kensley, B. 1981. Notes on Axiopsis (Axiopsis) serratifrons (A. Milne Edwards) (Crustacea; Decapoda: Thalassinidea). Proc. Biol. Soc. Wash., 93(4):1253-1263. [1980].        [ Links ]

118 Kensley, B. y R. Heard. 1991. An examination of the shrimp family Callianideidae (Crustacea: Decapoda: Thalassinidea). Proc. Biol. Soc. Wash., 104(3):493-537.         [ Links ]

119 Kim, W. y L. G. Abele. 1988. The snapping shrimp genus Alpheus from the eastern Pacific (Decapoda: Caridea: Alpheidae). Smithson. Contrib. Zool., 454:1-119.         [ Links ]

120 Knight, M. D. 1968. The larval development of Raninoides benedicti Rathbun (Brachyura, Raninidae), with notes on the Pacific records of Raninoides laevis (Latreille). Crustaceana Suppl., 2:145-169.        [ Links ]

121 Lemaitre, R. 1989. Revision of the genus Parapagurus (Anomura: Paguroidea: Parapaguridae), including redescriptions of the eastern Atlantic species. Zool. Verh., 253:1-106.        [ Links ]

122 Lemaitre, R. y G. E. Ramos. 1992. A collection of Thalassinidea (Crustacea: Decapoda) from the Pacific coast of Colombia, with description of a new species and a checklist of eastern Pacific species. Proc. Biol. Soc. Wash., 105(2):343-358.         [ Links ]

123 Loesch, H. y Q. Avila. 1964. Claves para identificación de camarones penéidos de interés comercial en el Ecuador. Bol. Cient. Téc. Inst. Nac. Pesca Ecuador, 1(2):1-29.         [ Links ]

124 Manning, R. B. 1987. Notes on western Atlantic Callianassidae (Crustacea: Decapoda: Thalassinidea). Proc. Biol. Soc. Wash., 100(2):386-401.        [ Links ]

125 Manning, R. B. 1988. The status of Callianassa hartmeyeri Schmitt, 1935, with the description of Corallianassa xutha from the west coast of America (Crustacea, Decapoda, Thalassinidea). Proc. Biol. Soc. Wash., 101(4):883-889.        [ Links ]

126 Manning, R. B. y D. L. Felder. 1991. Revision of the American Callianassidae (Crustacea: Decapoda: Thalassinidea). Proc. Biol. Soc. Wash., 104(4):764-792.        [ Links ]

127 Manning, R. B.y LB. Holthuis. 1981. West african brachyuran crabs (Crustacea: Decapoda). Smithson. Contrib. Zool., 306:1-379.        [ Links ]

128 McLaughlin, P. A. 1981. Revision of Pylopagurus and Tomopagurus (Crustacea: Decapoda: Paguridae), with the descriptions of new genera and species. Part 1. Ten new genera of the Paguridae and a redescription of Tomopagurus A. Milne Edwards and Bouvier. Bull. Mar. Sci., 31(1):1-30.        [ Links ]

129 McLaughlin, P. A. 1982. Revision of Pylopagurus and Tomopagurus (Crustacea: Decapoda: Paguridae), with the description of new genera and species. Part 3. Agaricochirus McLaughlin, Enallopagurus McLaughlin, and Enallopaguropsis McLaughlin. Bull. Mar. Sci., 32(4):823-855.        [ Links ]

130 McLaughlin, P. A. y J. Haig. 1989. On the status of Pylopaauropsiszebra (Henderson), P. maagnamimus (Henderson), and Galapagurus teevanus Boone, with descriptions of seven new species of Pylopaguropsis (Crustacea: Anomura: Paguridae). Micronesica, 22(2):123-171.        [ Links ]

131 McLaughlin, P. A. y J. Haig. 1992. Two new species of the Pacific component of the Provenzanoi group of Pagurus (Decapoda; Anomura; Paguridae) and a key to the regional species. Bull. Mar. Sci., 51(1):000-000.        [ Links ]

132 Méndez G., M. 1981. Claves de identificación y distribución de los langostinos y camarones (Crustacea: Decapoda) del mar y ríos de la costa del Perú. Bol. Inst. Mar Perú, 5:1-170.        [ Links ]

133 Méndez G., M. y P. G. Aguilar F. 1977. Notas sobre crustáceos del mar peruano. 5: La familia Porcellanidae (Decapoda, Reptantia, Anomura). An. Cient. UNA, 15(1-4):85-108.        [ Links ]

134 Mora, O. 1973. Biology and fishery of the "titi shrimp" Xiphopenaeus riveti on the Pacific coast of Colombia, South America. M. Sc. Thesis, Memorial University of Newfoundland, Canada, 106 p.        [ Links ]

135 Mora, O. 1988. Análisis de la pesca de langostino (Penaeus [Lithopenaeus] occidentaiis Street) efectuada por la flota camaronera de Buenaventura y el trasmallo "electrónico". Trianea, 1:193-207.         [ Links ]

136 Moran, D. A. 1984. Additions to the known anomuran fauna of El Salvador, Central America (Crustacea:Decapoda). J. Crust. Biol., 4(1):72-84.         [ Links ]

137 Nobili, G. 1897. Decapodi e stomatopodi raccolti dal Dr. Enrico Festa nel Darien, a Curacao, La Guayra, Porto Cabello, Colon, Panamá, ecc. Boll. Mus. Zool. Anat. R. Univ. Torino, 12(280):1-8 .        [ Links ]

138 Nobili, G. 1901. Viaggio del Dr. Enrico Festa nella República dell'Ecuador e regione vicine. Decapodi e stomatopodi . Boll . Mus. Zool. Anat. R. Univ. Torino, 16(415):1-58.        [ Links ]

139 Norse, E. A. y M. Estévez. 1977. Studies on portunid crabs from the eastern Pacific. I. Zonation along environmental stress gradients from the coast of Colombia . Mar. Biol. 40:365-373 .        [ Links ]

140 Norse, E. A. y V. Fox-Norse. 1977. Studies on portunid crabs from the eastern Pacific. II. Significance of the unusual distribution of Euphylax dovii. Mar. Biol., 40:374-376.         [ Links ]

141 Pérez-Farfante, I. 1970. Claves ilustradas para la identificación de los camarones comerciales de la América Latina. Inst. Nac. Invest. Bio. Pesq. México, serie divulgación, 3:1-48.        [ Links ]

142 Pérez-Farfante, I .1971. A key to the American Pacific shrimps of the genus Trachypenaeus (Decapoda, Penaeidae), with the description of a new species. Fish. Bull., 69(3):635-646.        [ Links ]

143 Pérez-Farfante, I. 1974. Range extension of Penaeus (Litopenaeus) occidentaiis Streets, 1871 (Decapoda, Penaeidae) into the Golfo de Tehuantepec. Crustaceana, 27(3):316-319.        [ Links ]

144 Pérez-Farfante, I. 1977. American solenocerid shrimps of the genera Hymenopenaeus, Haliporoides, Pleoticus,Hadropenaeus new genus, and Mesopenaeus new genus. Fish. Bull., 75(2):261-346.        [ Links ]

145 Pérez-Farfante, I. 1985. The rock shrimp genus Sicyonia (Crustacea: Decapoda: Penaeidae) in the eastern Pacific. Fish. Bull., 83(1):1-79.        [ Links ]

146 Pérez-Farfante, I. 1988. Illustrated key to penaeoid shrimps of commerce in the Americas. NOAA Technical Report, NMFS, 64:1-32.        [ Links ]

147 Prahl, H. von. 1981a. Cangrejos del subgénero Uca en el Pacífico Colombiano. Cespedesia, 10(39-40):197-204.        [ Links ]

148 Prahl, H. von. 1981b. Notas sobre los cangrejos gecarcinidos (Crustacea; Gecarcinidae) y su distribución en el Pacifico colombiano. Cespedesia, 10(39-40):205-211.        [ Links ]

149 Prahl, H. von. 1982a. Cangrejos xántidos asociados a formaciones rocosas  en la zona sur del Pacifico colombiano. Cespedesia, 11(41- 42):69-82.        [ Links ]

150 Prahl, H. von. 1982b. Crustáceos fitófilos del litoral Pacifico colombiano. Cespedesia, 11(41-42):83-93.         [ Links ]

151 Prahl, H. von. 1982c. The distribution of the genus Uca (Crustacea: Ocypodidae) along the Colombian Pacific coast. Zool. Jahrb. Abt. Syst. Oekol. Geogr. Tiere, 109:433-442.         [ Links ]

152 Prahl, H. von. 1982d. Las formaciones de pústulas coralinas por el cangrejo Haplocarcinus marsupialis Stimpson (Crustacea: Decapoda) en Gorgona, Colombia. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 12:97-103.        [ Links ]

153 Prahl, H. von. 1983a. Primer registro de Gecarcinus (Johngarthia) planatus Stimpson, 1860 (Crustacea: Gecarcinidae) para Colombia y notas sobre su zoogeografía en el Pacifico americano. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 13:143-148.        [ Links ]

154 Prahl, H. von. 1983b. Formaciones de pústulas y cavernas en corales del Pacifico colombiano por crustáceos comensales brachyuros. Actual. Biol., 12(46):118-123.        [ Links ]

155 Prahl, H. von. 1983c. Hypolobocera gorqonensis sp. nov. (Crustacea: Brachyura: Pseudothelphusidae) un nuevo cangrejo de agua dulce de la Isla de Gorgona. Cespedesia, 12(45-46):105-110.        [ Links ]

156 Prahl, H. von. 1985. Distribución del cangrejo de agua dulce Hypolobocera beieri Pretzmann, 1968 y anatomía de su gonopodo. Actual. Biol., 14(52):43-47.        [ Links ]

157 Prahl, H. von. 1986. Crustáceos decápodos asociados a diferentes habitats en la Ensenada de Utria, Chocó, Colombia. Actual. Biol., 15(57):95-99.        [ Links ]

158 Prahl, H. von. 1987a. Hypolobocera dentata sp. nov.: A new freshwater crab (Crustacea: Brachyura: Pseudothelphusidae) from the Cordillera Occidental, Colombia. Rev. Biol. Trop., 35(1)93-95.        [ Links ]

159 Prahl, H. von. 1987b. Redescripción de Hypolobocera buenaventurensis, un cangrejo de agua dulce (Decapoda, Pseudothelphusidae) del Pacifico colombiano. Bol. Ecotrópica, 16:59-64.        [ Links ]

160 Prahl, H. von. 1988. Fresh-water crabs (Crustacea: Decapoda: Pseudotelphusidae) of the Pacific drainage of Colombia. Zool. Jahrb. Abt. Syst. Oekol. Geogr. Tiere, 115:171-186.        [ Links ]

161 Prahl, H. von. y M. Alberico. 1986. Isla de Gorgona. Universidad del Valle, Biblioteca Banco Popular, Bogotá, 252 p.        [ Links ]

162 Prahl, H. von. y J. Froidefond. 1985. Shallow-water xanthid crabs (Decapoda: Brachyura: Xanthidae) collected along the Pacific coast of Colombia. Zool. Jahrb. Abt. Syst. Oekol. Geogr. Tiere, 112:261-273.         [ Links ]

163 Prahl, H. von. y M. Gardeazabal. 1977. Descripción de las larvas del camarón azul Penaeus stylirostris Stimpson. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 9:157-172.        [ Links ]

164 Prahl, H. von. y J. Giraldo. 1985. Un nuevo cangrejo de agua dulce de la Cordillera Central de Colombia. Lozanía, 49:1-5.        [ Links ]

165 Prahl, H. von. y F. Guhl. 1979a. Notas sobre la biología de Uca (Minuca) panamensis (Stimpson, 1859) (Crustacea, Ocipodidae) y su distribución en Colombia. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 11:147-152.        [ Links ]

166 Prahl, H. von. y F. Guhl. 1979b. Nuevas localidades para cangrejos Majidae colectados en el Pacifico colombiano. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 11:159-193.        [ Links ]

167 Prahl, H. von. y F. Guhl. 1982. Tyche suiae (Crustacea: Majidae) a new spider crab from Gorgona Island, Colombia. Rev. Biol. Trop., 30(2):169-170.        [ Links ]

168 Prahl, H. von. y G. Manjarrés. 1984. Cangrejos gecarcinidos (Crustacea; Gecarcinidae) de Colombia. Caldasia, 14(66):149-168.        [ Links ]

169 Prahl, H. von. y G. Ramos. 1987. Potamocarcinus colombiensis sp. nov.: Un nuevo cangrejo de agua dulce (Decapoda: Brachyura: Pseudothelphusidae) de la Serranía Costera del Baudó, Colombia. Rev. Biol. Trop., 35(1):131-133.        [ Links ]

170 Prahl, H. von. y O. F. Sánchez. 1985. Cangrejos grápsidos (Crustacea: Decapoda: Grapsidae) del Pacifico colombiano. Bol. Ecotrópica, 12:31-49.        [ Links ]

171 Prahl, H. von. y O. Sánchez. 1986. Cangrejos calápidos (Crustacea: Brachyura: Calappidae) del Pacífico colombiano. Bol. Ecotrópica, 14:21-33.        [ Links ]

172 Prahl, H. von. y N. Toro. 1985. Uca (Uca) intermedia (Crustacea: Brachyura: Ocypodidae) a new fiddler crab of the Pacific coast of Colombia. Zool. Anz. (Jena), 215(5/6):274-278.         [ Links ]

173 Prahl, H. von, C. Caicedo y R. Rios. 1984. Camarones palaemónidos (Crustacea: Palaemonidae) de agua dulce y salobre del Departamento del Cauca. Cespedesia, 13(47-48):45-58.         [ Links ]

174 Prahl, H. von, J. R. Cantera y R. Contreras. 1990. Manglares y hombres del Pacifico Colombiano. FEN Colombia, Ed. Presencia, Bogotá, 193 p.        [ Links ]

175 Prahl, H. von, M. Gardeazábal y R. Arreaza. 1978a. Observaciones sobre la biología del camarón azul (Penaeus stylirostrís Stimpson). Cespedesia, 7(25-26):25-47.        [ Links ]

176 Prahl, H. von, F. Guhl y M. Grogl. 1978b. Crustáceos decápodos comensales del coral Pocillopora damicornis L. en la Isla de Gorgona, Colombia. An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 10:81-93.        [ Links ]

177 Prahl, H. von, F. Guhl, y M. Grogl. 1978c. Carídeos (Decápodos, Natantia, Palaemonidae) de Gorgona. Cespedesia, 7(25-26):49-64.        [ Links ]

178 Prahl, H. von, F. Guhl, y M. Grogl. 1979. Gorgona. Futura Grupo Edit., Bogotá, Colombia, 279 p.        [ Links ]

179 Pretzmann, G. 1972. Die Pseudothelphusidae (Crustacea: Brachyura). Zoológica, 42(120):1-182.        [ Links ]

180 Ramos, G. E. y R. Lemaitre. 1991. Henry von Prahl (1948-1989). J. Crust. Biol., 11(3):473-476.        [ Links ]

181 Ramos, G. E. y H. von Prahl. 1989. Alpheus utriensis, new species (Caridea, Alpheidae), from Utria Sound, Pacific coast of Colombia. J. Crust. Biol., 9(3):477-481.        [ Links ]

182 Rathbun, M. J. 1905. Les crabes d'eau douce (Potamonidae). Nouv. Arch. Mus. Hist. Nat., 7(4):159-321.        [ Links ]

183 Rathbun, M. J. 1910. The stalk-eyed Crustacea of Peru and the adjacent coast. Proc. U.S. Natl. Mus., 38:531-620.        [ Links ]

184 Rathbun, M. J. 1918. The grapsoid crabs of America. U.S. Natl. Mus. Bull., 97:1-461.        [ Links ]

185 Rathbun, M. J. 1925. The spider crabs of America. U.S. Natl. Mus. Bull., 129:1-613.        [ Links ]

186 Rathbun, M. J. 1930. The cancroid crabs of America of the families Euryalidae, Portunidae, Atelecyclidae, Cancridae and Xanthidae, U.S. Natl. Mus. Bull., 152:1-609.        [ Links ]

187 Rathbun, M. J. 1931. A new species of pinnotherid crab from Costa Rica. J. Wash. Acad. Sci., 21(12):262-263.        [ Links ]

188 Rathbun, M. J. 1937. The oxystomatous and allied crabs of America. U.S. Natl. Mus. Bull., 166:1-278.        [ Links ]

189 Retamal, M. A. 1981. Catálogo ilustrado de los crustáceos decápodos de Chile. Gayana, 44:1-110.        [ Links ]

190 Rey-Carrasco, I. 1977. Contribución al conocimiento de los crustáceos bentónicos del Océano Pacífico colombiano (Stomatopoda y Decapoda). Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 64p.        [ Links ]

191 Ríos, R., G. E. Ramos y H. von Prahl. 1990a. Notas sobre un extraño hermitaño, Xylopagurus cancellarius Walton, 1950 (Crustacea: Anomura: Paguridae), del Pacífico Colombiano. Rev. Cienc. Univ. Valle, 2:77-81.        [ Links ]

192 Ríos, R., G. E. Ramos y H. von Prahl. 1990b. Sand crabs (Crustacea: Decapoda: Albuneidae) from the Pacific coast of Colombia. Bol. Ecotrópica, 22:27-32.         [ Links ]

193 Rodríguez, G. 1980. Description préliminaire de quelques espèces et genres nouveaux de crabes d'eau douce de l'Amérique tropicale (Crustacea, Decapoda, Pseudothelphusidae). Bull. Mus. Natl. Hist. Nat., 2(4), section A (3):889-894.        [ Links ]

194 Rodríguez, G. 1982. Les crabes d'eau douce d'Amérique, famille des Pseudothelphusidae. Faune Tropicale, ORSTOM, 22:1-223.        [ Links ]

195 Rosario, J. B. del, y L. G. Abele. 1976. Description of the male and new distribution records for Acanthoçarpus delsolari Garth, 1973 (Decapoda, Calappidae) from the Pacific coast of Panamá. Crustaceana, 30(3):225-228.         [ Links ]

196 Rubio, C. E. e I. Ibáñez. 1976. Contribución al estudio del crecimiento y la biología del "camarón blanco", Penaeus occidenialis. En M. Vegas-Vélez y R. Rojas-Beltran (eds.), Memorias del Seminario sobre el Océano Pacífico Sudamericano, Cali, Colombia, 1:164-189.         [ Links ]

197 Saint Laurent, M. de. 1972. Sur la famille de Parapaguridae Smith, 1882. Description de Typhlopagunjs foresti gen. nov., sp. nov., et de quinze espèces ou sous-especes nouvelles de Parapagurus Smith (Crustacea Decapoda). Bijdr. Dierk., 42(2):97-123.         [ Links ]

198 Schmitt, W. L. 1924. The Macrura and Anomura collected by the Williams Galápagos Expedition, 1923. Zoológica, 5(15):161-171.        [ Links ]

199 Schmitt, W. L. 1936. Hancock Expedition, 1935. Explorations and fieldwork of the Smithsonian Institution in 1935:29-36.        [ Links ]

200 Schmitt, W. L, J. C. McCain y E. S. Davidson. 1973. Decapoda I, Brachyura I, Fam. Pinnotheridae. En H.-E. Gruner y L. B. Holthuis (eds.), Crustaceorum Catalogus 3:1-160, Dr. W. Junk B. V. -La Haya.         [ Links ]

201 Sierra, J. H. 1976. Estudio de prospección pesquera y algunos aspectos biológicos del camarón coliflor Solenocera agassizi Faxon en el Pacífico colombiano. Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 39 p.        [ Links ]

202 Squires, H. J. 1977. A new species of Axiopsis (Axiopsis) (Thalassinidae, Axiidae) from the Pacific coast of Colombia. Can. J. Zool., 55(11):1885-1891.        [ Links ]

203 Squires, H. J. 1979. Axiopsis caespitosa (Thalassinidea, Axiidae), a new species from the Pacific coast of Colombia. Can. J. Zool., 57(8):1584-1591.        [ Links ]

204 Squires, H. J. y J. H. Barragán. 1976. A new species of Plesionika (Crustacea, Decapoda, Pandalidae) from the Pacific coast of Colombia. Pacific Sci., 30(2):113-117.        [ Links ]

205 Squires, H. J. y O. Mora. 1971. A new species of Palaemon (Nematopalaemon) (Decapoda, Palaemonidae) from the Pacific coast of Colombia. Crustaceana, 21(1):101-105.         [ Links ]

206 Trujillo, A. L 1979. Biología y pesquerías del "camarón coliflor" Solenocera aqassizi Faxon, 1893, del Pacífico colombiano. Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 48 p.        [ Links ]

207 Trujillo, J. 1977. Algunos aspectos biológico-pesqueros del camarón tigre Trachypenaeus byrdi Burkenroad (Crustacea: Decapoda) en el área Guapi-Timbiqui en el Pacífico colombiano. Tesis Biol. Mar. Univ. Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, 48 p.         [ Links ]

208 Turkay, M. 1970. Die Gecarcinidae Amerikas. Mit einem anhang uber Ucides Rathbun (Crustacea:Decapoda). Senck. Biol., 51(5/6):333-354.        [ Links ]

209 Walton, B. C. 1950. Some new and rare Pacific pagurids. J. Wash. Acad. Sci., 40(6):188-193.        [ Links ]

210 Walton, B. C. 1954. The genus Pylopagurus (Crustacea: Anomura) in the Pacific with descriptions of two new species. Allan Hancock Pacific Expeditions, 18(2):139-163.         [ Links ]

211 Werding, B. 1977. Los porcelanidos (Crustacea: Anomura: Porcellanidae) de la region de Santa Marta, Colombia. An Inst. Inv. Mar. Punta Betín, 9:173-214.        [ Links ]

212 Werding, B. y J. Haig. 1982. The porcellanid crabs of the Isla Gorgona, Pacific coast of Colombia, with a description of Clastotoechus gorgonensis sp. nov. (Crustacea: Anomura). An. Inst. Invest. Mar. Punta Betín, 12:57-70.        [ Links ]

213 Wicksten, M. K. 1981. The species of Automate (Caridea: Alpheidae) in the eastern Pacific. Proc. Biol. Soc. Wash., 94(4):1104-1109.        [ Links ]

214 Wicksten, M. K. 1983. A monograph on the shallow-water caridean shrimps of the Gulf of California, México. Allan Hancock Monogr. Mar. Biol., 13:1-59.        [ Links ]

215 Wicksten, M. K. 1988. A new species of snapping shrimp from the Pacific coast of Colombia (Decapoda, Caridea, Alpheidae). Crustaceana, 54(1):1-4.        [ Links ]

216 Wicksten, M. K. 1989a. Synalpheus arostris and Philocheras lapillus, two new species of caridean shrimp (Crustacea) from the tropical eastern Pacific. Proc. Biol. Soc. Wash., 102(1):78-83.        [ Links ]

217 Wicksten, M. K. 1989b. Hippolyte zostericola (Crustacea: Decapoda) in the eastern Pacific. Proc. Biol. Soc. Wash., 102(3):644-645.        [ Links ]

218 Wicksten, M. K. 1989c. A key to the palaemonid shrimp of the eastern Pacific region. Bull. South. Calif. Acad. Sci., 88(1):11-20.        [ Links ]

219 Wicksten, M. K. 1989d. Ranges of offshore decapod crustaceans in the eastern Pacific Ocean. Trans. San Diego Soc. Nat. Hist., 21(9):291-316.        [ Links ]

220 Wicksten, M. K. y M. Méndez. 1983. Nuevos registros de camarones carídeos en el Perú. Bol. Lima, 25:1-15.48(2):1-36.        [ Links ]

221 Williams, A. B. 1984. Shrimps, lobsters, and crabs from the Atlantic coast of the eastern United States, Maine to Florida. Smithsonian Institution Press, Washington, D. C, 550 p.        [ Links ]

222 Williams, A. B. 1986a. Mud shrimps, Upogebia, from the eastern Pacific (Thalassinoidea: Upogebiidae). San Diego Soc. Nat. Hist. Mem., 14:1-60.        [ Links ]

223 Williams, A. B. 1986b. Indo-Pacific spiny lobsters in the U. S. National. Museum of Natural History collected from 1963 to 1981 (Decapoda, Palinuridea). Crustaceana, 55(3):313-316.        [ Links ]

224 Museum of Natural History. 1987. Lobsters - Identification, world distribution, and U.S. trade. Mar. Fish. Rev., 48(2):1-36.        [ Links ]

225 Wyrtki, K. 1965. Surface currents of the eastern tropical Pacific Ocean. Bull. Inter-American Trop. Tuna Com., 9(5):269-304.        [ Links ]

226 Wyrtki, K. 1966. Oceanography of the eastern equatorial Pacific Ocean. Oceanography and Marine Biology Annual Review, 4:33-68.        [ Links ]