SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 issue1Habitat and acoustic spectrum as determinant factors of the occupation of neotropical anuransForest restoration after alluvial gold mining can recover vegetation structure. A case study in Colombia author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Biota colombiana

Print version ISSN 0124-5376On-line version ISSN 2539-200X

Biota colombiana vol.23 no.1 Bogotá Jan./June 2022  Epub Feb 14, 2022

https://doi.org/10.21068/2539200x.966 

Artículos

Actualización de la lista de mamíferos silvestres del departamento de Córdoba, Colombia

Update of the list of wild mammals of the department of Córdoba, Colombia

Julio Chacón Pacheco1 
http://orcid.org/http://orcid.org/0000-0002-7770-3615

Juan D. Sánchez-Londoño2 
http://orcid.org/0000-0002-0544-8387

Tomás Villada-Cadavid3 
http://orcid.org/0000-0002-1743-0694

Jesús Ballesteros-Correa4 
http://orcid.org/0000-0002-4369-8408

1Grupo de Investigación Biodiversidad Unicórdoba, Facultad de Ciencias Básicas, Universidad de Córdoba. Montería, Córdoba-Colombia. jchacon_bio@hotmail.com

2Facultad de Ciencias y Biotecnología, Universidad CES. Medellín, Colombia. Grupo Mastozoología, Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia. jdavids21@gmail.com

3Grupo Mastozoología, Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia. tomasir012@gmail.com

4Grupo de Investigación Biodiversidad Unicórdoba, Facultad de Ciencias Básicas, Universidad de Córdoba. Montería, Córdoba-Colombia. jballesteros@correo.unicordoba.edu.co


Resumen

Córdoba es uno de los departamentos de la región Caribe colombiana con mayor atención en el estudio de los mamíferos, lo cual ha permitido ampliar el listado previo que incluía 117 especies. Gracias al desarrollo de nuevos trabajos de campo en zonas no exploradas, revisión de colecciones biológicas y los cambios taxonómicos, la diversidad de mamíferos de Córdoba se incrementa a 141 especies, adicionando el registro de 24 nuevas especies. Se incluyen 14 cambios taxonómicos y la extensión de distribución geográfica de 42 especies dentro del departamento. Los órdenes Chiroptera, Cetacea, Rodentia y Didelphiomorphia presentan la mayor cantidad de cambios y adiciones.

Palabras clave: Caribe colombiano; Chiroptera; Colección biológica; Diversidad taxonómica; Rodentia.

Abstract

Córdoba is one of the departments of the Colombian Caribbean region with the greatest attention for the study of mammals, which has allowed the previous list of 117 species of mammals to be increased. Thanks to new fieldwork in previously unexplored areas, and to taxonomic changes, the diversity of mammals in Córdoba expands to 141 species, adding 24 new species, including 14 taxonomic changes and the geographical distribution extension of 42 species within the department. The Chiroptera, Cetacea, Rodentia and Didelphiomorphia orders have the greatest changes and additions.

Key words: Biological collection; Colombian Caribbean; Chiroptera; Rodentia; Taxonomic diversity.

Introducción

El departamento de Córdoba (Colombia) es reconocido por presentar una amplia diversidad de ecosistemas terrestres y acuáticos, lo cual permite el establecimiento y desarrollo de una alta diversidad biológica (Ballesteros-Correa & Linares, 2015). A pesar de esto, Córdoba es uno de los departamentos con más transformación de sus hábitats naturales en las últimas décadas producto del establecimiento de sistemas agropecuarios (Ballesteros-Correa & Linares, 2015; Pérez-Torres et al., 2016; Ballesteros-Correa et al., 2019). Todo esto ha motivado el desarrollo de estudios en diversos grupos taxonómicos, incluyendo a los mamíferos silvestres, los cuales han recibido especial atención debido a las importantes funciones ecológicas que cumplen y al uso histórico que le han dado las comunidades (Pérez-Torres et al., 2016; Lacher et al., 2019).

Hasta el año 2015 se habían registrado para el departamento 117 especies de mamíferos silvestres (con registros comprobados), representando a 40 familias y 90 géneros (Racero-Casarrubia et al., 2015). Teniendo en cuenta los recientes arreglos taxonómicos y la adición de nuevos registros a nivel nacional, el listado de mamíferos para Colombia es de 543 especies (Basantes et al., 2020; Morales-Martínez et al., 2020; Arenas-Viveros et al., 2021; Colmenares-Pinzón, 2021; Morales-Martínez et al., 2021a, Morales-Martínez et al., 2021b; Ramírez-Chaves et al., 2021; Rodríguez-Posada et al., 2021), por lo que Córdoba ha sufrido cambios en su representación de la riqueza de mamíferos silvestres para el país (Racero-Casarrubia et al., 2015).

Actualizar los listados regionales de especies es una actividad que debe realizarse de manera constante, ya que son de importancia para el conocimiento de la diversidad regional, como apoyo para diferentes proyectos de investigación (Ramírez-Chaves & Suarez-Castro, 2014), y para definir criterios en el ordenamiento territorial, la administración de los recursos naturales y la gestión hacia la conservación de la biodiversidad. En este artículo se presenta la adición de nuevos registros de mamíferos silvestres para el departamento de Córdoba y se actualizan las cifras de riqueza de especies por subregiones del territorio.

Materiales y métodos

Área de Estudio

El departamento de Córdoba se encuentra al noroccidente de Colombia, entre 07°22’05’’ N y 09°26’16’’ N y 74°47’43’’ y 76°30’01’’ W, tiene un área de 23 980 km2 que representan el 2.1 % del territorio nacional, y está conformada principalmente por dos cuencas hidrográficas que se originan en el extremo norte de la cordillera Occidental, dividida en las serranías de Abibe, San Jerónimo y Ayapel, áreas que presentan accidentes orográficos destacados como el alto de Quimarí, el Cerro Murrucucú, Cerro Flecha y la Cuchilla de San Antonio. El sur del departamento incluye gran parte del Parque Nacional Natural Paramillo. La economía regional depende principalmente de sistemas de cultivos y de ganadería extensiva, siendo esta región uno de los centros ganaderos más importantes del país.

Actualización de la lista de los mamíferos de Córdoba

Para la actualización de la lista de mamíferos del departamento de Córdoba se revisó el material depositado en la Colección de Mamíferos de la Colección Zoológica de la Universidad de Córdoba (CZUC-M) y en la colección biológica de la Universidad CES (CBUCES), se incluyeron los registros verificables de la literatura científica, así como registros obtenidos por los autores en trabajos de campo realizados durante el período 2010-2020; también se consultó y recopiló información a partir de las plataformas virtuales del SiAM (Sistema de Información Ambiental Marina de Colombia, INVEMAR) y GBIF (Global Biodiversity Information Facility). Se ordenó la lista de especies de mamíferos de Córdoba siguiendo la taxonomía propuesta por Burgin et al. (2018) y la base de datos Mammal Diversity Database (www.mammaldiversity.org). Para la lista final se mantuvo el uso por separado de los órdenes Artiodactyla y Cetacea. Se acepta el cambio del nombre genérico Pecari a Dicotyles (Acosta et al., 2020). En el orden Pilosa, se aceptó la familia Choloepodidae (Delsuc et al., 2019). Adicionalmente, para el orden Rodentia se siguió la propuesta de Patton et al. (2015) y, a falta de claridad en los hallazgos de Ruíz-García et al. (2016), se siguió aceptando como válida la especie Hydrochoerus isthmius. Para el orden Chiroptera se siguió la propuesta de Gardner (2008), para la familia Phyllostomidae se adoptó la propuesta de Baker et al. (2016), para el género Micronycteris se siguió a Morales-Martínez et al. (2021c), para el género Sturnira a Velazco & Patterson (2014), y para las especies del género Molossus a Loureiro et al. (2020). Además del listado de especies con los nuevos registros incorporados, se elaboraron mapas de riqueza de especies por subregiones y municipios del departamento, teniendo en cuenta los listados previos y la propuesta de división por subregiones propuesta por la Corporación Autónoma de los Valles del Sinú y del San Jorge (CVS, https://cvs.gov.co/cobertura-geografica/), subregiones Alto Sinú, Bajo Sinú, Medio Sinú, Costanera, San Jorge y Sabanas.

Resultados

Reportamos 141 especies de mamíferos para el departamento de Córdoba agrupadas en 42 familias y 106 géneros (Tabla 1, Anexo 1). Se adicionan para el departamento 24 especies de mamíferos que no habían sido consideradas en el listado anterior (Racero-Casarrubia et al., 2015). Identificamos 14 cambios taxonómicos y 42 registros de especies en nuevas localidades dentro del departamento (Anexo 2).

Tabla 1 Número de familias, géneros y especies de mamíferos registradas para el departamento de Córdoba y para Colombia. Entre paréntesis, el número de especies previamente registradas para el departamento (Racero-Casarrubia et al., 2015). 

La actualización de la lista incrementa la riqueza de especies para Chiroptera (de 53 a 61), Cetacea (de 11 a 18), Rodentia (de 12 a 17), Didelphimorphia (de 5 a 7), Carnivora (de 14 a 15) y Primate (de 6 a 7). Con estos cambios, la subregión Alto Sinú presenta la mayor diversidad de mamíferos, con 101 especies registradas, que corresponde al 71.6 % de la riqueza de mamíferos del departamento de Córdoba, seguida por la subregión San Jorge (Figura 1). El municipio con mayor riqueza de mamíferos es Tierralta, con 100 especies, seguido de Montería, con 61 especies, Ayapel y Moñitos, con 59 especies cada uno, seguidos de Pueblo Nuevo (57), Lorica (56) y Los Córdobas (55).

Figura 1 Riqueza de especies de mamíferos del departamento de Córdoba, Colombia. A, por subregiones; B, por municipios. 

Discusión

En los últimos años, los cambios taxonómicos y los cambios en las cifras de riqueza de especies para Colombia han sido notorios (Solari et al., 2013; Ramírez-Chaves et al., 2016; Ramírez-Chaves et al., 2021). Esto es resultado de revisiones de grupos de especies en particular, que ha producido cambios taxonómicos, la descripción de especies crípticas (p.ej. Helgen et al., 2013; Miranda et al., 2018; Ruedas et al., 2019) o la descripción de especies de novo (p.ej. Díaz-Nieto & Voss, 2016; Colmenares-Pinzón, 2021). Esto ha hecho necesario actualizar las listas regionales y locales, para tener un mayor entendimiento de los procesos antrópicos y ecológicos que generan cambios en la biodiversidad.

Este trabajo permite actualizar el conocimiento de la diversidad de mamíferos de Córdoba a 141 especies, que equivalen al 26 % de las especies registradas para Colombia (Ramírez-Chaves et al., 2021). La riqueza de mamíferos registrada es alta, en comparación con otros departamentos de la región Caribe colombiana (Muñoz-Saba & Hoyos, 2012; Granados-Peña, 2013; Avendaño-Maldonado et al., 2021), en respuesta a la diversidad ecosistémica que presenta y a que su ubicación geográfica está en la transición entre el norte de los Andes y las planicies del Caribe; pero es menor comparada con la región Andina (Ramírez-Chaves & Noguera-Urbano, 2010; Ramírez-Chaves & Pérez, 2010).

Destacamos la inclusión de dos nuevos géneros para el departamento: Caluromys, con el registro de las especies Caluromys derbianus y C. lanatus, que parecen presentar simpatría en la subregión San Jorge; y Pteronotus, con las especies P. gymnonotus y P. parnellii. Se resaltan los registros históricos de la especie Proechimys semispinosus, cuya distribución se ha señalado en Colombia para la Región Pacífica (Patton et al., 2015). Adicionalmente, fuentes de información indexada no tenidas en cuenta en el listado anterior (Racero-Casarrubia et al., 2015), soportan la inclusión de especies adicionales para el municipio de Tierralta; así, Gregorin et al. (2008) señalan a Mimon bennettii; Morales-Martínez & Suárez-Castro (2014) reportan a Glyphonycteris sylvestris, Mantilla-Meluk et al. (2014) a Peropteryx macrotis, Patton et al. (2015) a Diplomys labilis y Sigmodontomys alfari. La inclusión de las especies Oecomys trinitatis y Cormura brevirostris obedece a registros históricos señalados por Patton et al. (2015) y Mantilla-Meluk et al. (2014), respectivamente, aunque de estas se han obtenido nuevos registros en el municipio de Santa Cruz de Lorica, corregimiento Los Gómez (sistema agropecuario Providencia, CZUC-M 0123) y en el municipio de Tierralta (zona de amortiguación del PNN-Paramillo, CZUC-M 0315), respectivamente.

Grupos con revisiones taxonómicas recientes, podrían incrementar el número de especies para el departamento, como es el caso del género Glossophaga, del que probablemente podría presentarse G. handleyi, sumado a las especies ya registradas, G. longirostris y G. soricina (Calahorra-Oliart et al., 2021). Así mismo, existe confusión sobre las especies del género Sturnira presentes en Córdoba. En diversos trabajos se ha reportado la presencia de S. lilium y, con menor frecuencia, S. ludovici (Suárez-Villota et al., 2009; Vela-Vargas & Pérez Torres, 2012; Chacón-Pacheco et al., 2015; Chacón-Pacheco et al., 2017a; Racero-Casarrubia et al., 2017). Sturnira lilium es registrada para Colombia con distribución cis-andina, por lo que en este trabajo se incluye a S. parvidens; sin embargo, se requieren más análisis que permitan confirmar las especies del género (Velazco & Patterson, 2013; Velazco & Patterson, 2014).

Hace falta más trabajo de campo con aplicación de nuevos métodos de registro, como los monitoreos acústicos, para la identificación de especies adicionales, especialmente en las áreas sin explorar o poco exploradas, como el Parque Nacional Natural Paramillo, en la subregión Alto Sinú y Alto San Jorge, y el Distrito de Manejo Integrado del Complejo de Humedales de Ayapel, en la subregión San Jorge (Ramos, 2017). Se requiere recolectar más material biológico y revisar de especímenes de museos, especialmente de pequeños mamíferos, con el fin de obtener información complementaria de su ecológica, morfológica y genética (Ramírez-Chaves et al., 2016). Asimismo, a pesar de los esfuerzos adelantados y la propuesta que presentamos de la riqueza de especie por municipios y subregiones en el departamento, aún existe la necesidad de comprender mejor la distribución de la diversidad a escala de paisaje como herramienta para proponer puntos focales de investigación o conservación en Córdoba.

Agradecimientos

JC-P agradece a Carlos Agamez-López por su apoyo en la organización y revisión de especímenes de colecciones.

Referencias

Acosta, L. E., Garbino, G. S., Gasparini, G. M. & Dutra, R. P. (2020). Unraveling the nomenclatural puzzle of the collared and white-lipped peccaries (Mammalia, Cetartiodactyla, Tayassuidae). Zootaxa, 4851(1), 60-80. https://doi.org/10.11646/zootaxa.4851.1.2Links ]

Arenas-Viveros, D., Sánchez-Vendizú, P., Giraldo, A. & Salazar-Bravo, J. (2021). A new species of Cynomops (Chiroptera: Molossidae) from the northwestern slope of the Andes. Mammalia, 83(3), 273-286. https://doi.org/10.1515/mammalia-2020-0068Links ]

Avendaño-Maldonado, L. J., Camargo-Alarcón, M. A., Borja-Acuña, R. & Chacón-Pacheco, J. 2021. Mamíferos del departamento del Atlántico, Colombia. Biota Colombiana, 21(2), https://doi.org/10.21068/c2021.v22n02a06Links ]

Aya-Cuero, C., Trujillo, F., Mosquera-Guerra, F., Chacón-Pacheco, J., Caicedo, D., Franco-León, N. & Superina, M. (2019). Distribution of armadillos in Colombia, with an analysis of ecoregions and protected areas inhabited. Mammal Research, 64(4), 569-580. https://doi.org/10.1007/s13364-019-00435-4 Links ]

Baird, A. B., Braun, J. K., Mares, M. A., Morales, J. C., Patton, J. C., Tran, C. Q. & Bickham, J. W. (2015). Molecular systematic revision of tree bats (Lasiurini): doubling the native mammals of the Hawaiian Islands. Journal of Mammalogy, 96(6), 1255-1274. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyv135Links ]

Baker, R. J., Solari, S., Cirranello, A. & Simmons, N. B. (2016). Higher level classification of Phyllostomid bats with a summary of DNA synapomorphies. Acta Chiropterologica, 18(1), 1-38. https://doi.org/10.3161/15081109ACC2016.18.1.001Links ]

Ballesteros-Correa, J. (2015). Efecto del manejo Silvopastoril y convencional de ganadería extensiva sobre el ensamblaje de murciélagos asociados a fragmentos de bosque seco tropical en Córdoba, Colombia. (Tesis Doctoral). Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Ciencias. [ Links ]

Ballesteros-Correa, J. & Linares, J. C. (2015). Fauna de Córdoba, Colombia. Fondo Editorial Universidad de Córdoba. [ Links ]

Ballesteros-Correa, J., Vidal-Pastrana, C. & Ortega León, A. M. (2019). Anfibios de Córdoba, Colombia. Fondo Editorial Universidad de Córdoba. [ Links ]

Barnett, R., Barnes, I., Phillips, M. J., Martin, L. D., Harington, C. R., Leonard, J. A. & Cooper, A. (2005). Evolution of the extinct Sabretooths and the American Cheetah-like cat. Current Biology, 15(15), R589-R590. [ Links ]

Basantes, M., Tinoco, N., Velazco, P. M., Hofmann, M. J., Rodríguez-Posada, M. E. & Camacho, M. A. (2020). Systematics and taxonomy of Tonatia saurophila Koopman & Williams, 1951 (Chiroptera, Phyllostomidae). ZooKeys, 915, 59-86. https://doi.org/10.3897/zookeys.915.46995Links ]

Benítez, A. J., Ricardo-Caldera, D., Atencia-Pineda, M., Ballesteros-Correa, J., Chacón-Pacheco, J. & Hoyos-López, R. (2021). DNA barcoding for bats from Colombian northern region. Mammalia, 85(5). https://doi.org/10.1515/mammalia-2020-0138Links ]

Burgin, C. J., Colella, J. P., Kahn, P. L. & Upham, N. S. (2018). How many species of mammals are there?. Journal of Mammalogy, 99(1), 1-14. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyx147Links ]

Caicedo-Herrera, D., Becerra, C., Duque, L., Trujillo, F., Ortiz, E., Rosso-Londoño, M. y Mignucci, A. (2018). Cetáceos, sirenios y tortugas Guía de identificación para el Caribe y Pacífico colombiano. Cetaceans, manatees ans sea turtles Identification guide for the Caribbean and Pacific coasts of Colombia. Fundación Omacha, [ Links ]

Calahorra-Oliart, A., Ospina-Garcés, S. M. & León-Paniagua, L. (2021). Cryptic species in Glossophaga soricina (Chiroptera: Phyllostomidae): do morphological data support molecular evidence? Journal of Mammalogy, 102(1), 54-68. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyaa116Links ]

Chacón-Pacheco, J., Humanez-López, E. & De Ávila, O. B. (2012). Vertebrados asociados con sistemas de ganadería extensiva en el departamento de Córdoba, Colombia. Biodiversidad Neotropical, 2(1), 45-52. http://doi.org/10.18636/bioneotropical.v2i1.51Links ]

Chacón-Pacheco, J. ,Humanez-López, E. & Martínez-Martínez, J. A. (2015). Murciélagos asociados con un área de restauración ecológica en el Alto Sinú, departamento de Córdoba, Colombia. Biodiversidad Neotropical, 5(2), 120-123. http://doi.org/10.18636/bioneotropical.v5i2.207.g322Links ]

Chacón-Pacheco, J. & Salcedo-López, J. C. (2017). Percepción y uso de mamíferos no voladores en las localidades de Aguas Blancas y el Chimborazo en la Subregión Costanera del departamento de Córdoba, Colombia. Mammalogy Notes, 4(1), 32-36. https://doi.org/10.47603/manovol4n1.32-35 Links ]

Chacón-Pacheco, J., Viloria-Rivas, J. & Ramos-Madera, C. (2017a). Bats associated to the campus of the University of Cordoba, Montería, Colombia. Revista Colombiana de Ciencia Animal RECIA, 9(1), 25-30. http://doi.org/10.24188/recia.v9.n1.2017.494 Links ]

Chacón-Pacheco, J., Figel, J., Rojano, C., Racero-Casarrubia, J., Humanez-López, E. & Padilla, H. (2017b). Actualización de la distribución e identificación de áreas prioritarias para la conservación de una especie olvidada: el hormiguero gigante en Colombia. Edentata, 18, 12-25. http://doi.org/10.2305/IUCN.CH.2017Links ]

Chacón-Pacheco, J., Ballesteros-Correa, J. & Racero-Casarrubia, J. (2018). Nuevos registros de Pteronotus parnellii (Chiroptera, Mormoopidae) en el departamento de Córdoba, Colombia. Boletín Científico. Centro de Museos. Museo de Historia Natural, 22(1), 121-127. http://doi.org/10.17151/bccm.2018.22.1.11Links ]

Chacón-Pacheco, J., Bassa-Hernández, D. J. & Ramírez-Chaves, H. E. (2019). New record of Bassaricyon medius in the Colombian Caribbean. Therya, 10(2), 201-205. http://doi.org/10.12933/therya-19-695Links ]

Chacón-Pacheco, J., Avendaño-Maldonado, L. J. A., Agamez-López, C., Mejía-Fontecha, I. Y., Velásquez-Guarín, D., López, P. A. O., Rivera, F., Morales-Martínez, D. & Ramírez-Chaves, H. E. (2020). Distribution of the dwarf dog-faced bat Molossops temminckii (Chiroptera: Molossidae) in Colombia and comments on its morphometry. Mammalia, 85(2), 182-188. https://doi.org/10.1515/mammalia-2020-0051 Links ]

Colmenares-Pinzón, J. E. (2021). Calling for a reassessment of rodent diversity in Colombia: description of a new species of Neacomys (Cricetidae: Oryzomyini) from the Magdalena Valley, with a new phylogenetic hypothesis for the genus and comments on its diversification. Zootaxa, 4920(4), 451-494. https://doi.org/10.11646/zootaxa.4920.4.1 Links ]

Delsuc, F., Kuch, M., Gibb, G. C., Karpinski, E., Hackenberger, D., Szpak, P., Marínez, J., Mead, J. I., McDonald, H. G., MacPhee, R. D. E., Billet, G., Hautier, L. & Poinar, H. N. (2019). Ancient mitogenomes reveal the evolutionary history and biogeography of sloths. Current Biology, 29(12), 2031-2042. https://doi.org/10.1016/j.cub.2019.05.043Links ]

Díaz-Nieto, J. F. & Voss, R. (2016). A revision of the Didelphid marsupial Genus Marmosops, Part 1. Species of the Subgenus Sciophanes. Bulletin of the American Museum of Natural History, 2016(402), 1-70. https://doi.org/10.1206/0003-0090-402.1.1Links ]

Gardner, A. L. (Ed.). (2008). Mammals of South America, Volume 1: Marsupials, Xenarthrans, Shrews, and Bats. University of Chicago Press. [ Links ]

Granados-Peña, R. E. (2013). Diversidad taxonómica, funcional y filogenética de mamíferos en Colombia. (Trabajo de grado). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Agropecuarias, Departamento de Ciencias Forestales. [ Links ]

Gregorin, R., Capusso, G. L. & Furtado, V. R. (2008). Geographic distribution and morphological variation in Mimon bennettii (Chiroptera, Phyllostomidae). Iheringia. Série Zoologia, 98(3), 404-411. https://doi.org/10.1590/S0073-47212008000300017 Links ]

Helgen, K. M., Pinto, C. M., Kays, R. W., Helgen, L. E., Tsuchiya, M. T., Quinn, A., Wilson, D. E. & Maldonado, J. E. (2013). Taxonomic revision of the olingos (Bassaricyon), with description of a new species, the Olinguito. ZooKeys, 324, 1-83. https://doi.org/10.3897/zookeys.324.5827Links ]

Henao-Diaz, F., Stevenson, P., Carretero-Pinzón, X., Castillo-Ayala, C., Chacón-Pacheco, J., Defler, T., García-Villalba, J., Guzmán Caro, D., Galvis Ramírez, N., Link, A., Maldonado, A., Moreno, M. I., Palacios, E., Rodríguez Rodríguez, A., Roncancio Duque, N., Soto Calderon, I., Soto, L., Valencia, L. M., Velásquez Tibatá, J., Olaya-Rodríguez, M. H., Cruz-Rodríguez, C. & Noguera-Urbano, E. (2020). Atlas de la biodiversidad de Colombia. Primates. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt.. [ Links ]

Lacher Jr, T. E., Davidson, A. D., Fleming, T. H., Gómez-Ruiz, E. P., McCracken, G. F., Owen-Smith, N., Peres, C. & Vander Wall, S. B. (2019). The functional roles of mammals in ecosystems. Journal of Mammalogy, 100(3), 942-964. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyy183Links ]

Loureiro, L. O., Engstrom, M. D. & Lim, B. K. (2020). Single nucleotide polymorphisms (SNPs) provide unprecedented resolution of species boundaries, phylogenetic relationships, and genetic diversity in the mastiff bats (Molossus). Molecular Phylogenetics and Evolution, 143, 106690. https://doi.org/10.1016/j.ympev.2019.106690Links ]

Mantilla-Meluk, H. & Ortega, A. M. J. (2011). Revisiting the taxonomic status and ecological partitioning of night monkeys genus Aotus in western Colombia, with notes on Aotus zonalis Goldman, 1914. Biodiversidad Neotropical, 1(1), 28-37. [ Links ]

Mantilla-Meluk, H., Ramírez-Chaves, H. E., Jiménez-Ortega, A. M. & Rodríguez-Posada, M. E. (2014). Emballonurid bats from Colombia: Annotated checklist, distribution, and biogeography. Therya, 5(1), 229-255. http://dx.doi.org/10.12933/therya-14-189Links ]

Miranda, F. R., Casali, D. M., Perini, F. A., Machado, F. A. & Santos, F. R. (2018). Taxonomic review of the genus Cyclopes Gray, 1821 (Xenarthra: Pilosa), with the revalidation and description of new species. Zoological Journal of the Linnean Society, 183(3), 687-721. https://doi.org/10.1093/zoolinnean/zlx079Links ]

Montenegro, O. L., López-Arévalo, H. F., Mora-Beltrán, C., Lizcano, D. J., Serrano, H., Mesa, E. & Bonilla-Sánchez, A. (2019). Tropical Ungulates of Colombia. In Gallina-Tessaro, S. (Ed.). Ecology and Conservation of Tropical Ungulates in Latin America. (Pp: 157-195). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-28868-6_9Links ]

Morales-Martínez, D. M. & Suárez-Castro, A. F. (2014). New records for Glyphonycteris Thomas, 1896 (Chiroptera: Phyllostomidae) from Colombia [with erratum]. Check List, 10(3), 639-644. https://doi.org/10.15560/10.3.639Links ]

Morales-Martínez, D. M., Ramírez-Chaves, H. E., Colmenares-Pinzón, J. E. & Gómez, L. G. (2020). The Koepcke’s spear-nosed bat, Gardnerycteris koepckeae (Gardner and Patton, 1972) (Chiroptera: Phyllostomidae), is not endemic to Peru: first record from the Amazon foothills of Colombia. Mammalia 84(5), 439-447. https://doi.org/10.1515/mammalia-2019-0107Links ]

Morales-Martínez, D. M., Rodríguez-Posada, M.E., Acosta-Morales, S. G. & Saldarriaga-Gómez, A. M. (2021a). First confirmed record of the LaVal’s Disk-winged Bat, Thyroptera lavali Pine, 1993 (Chiroptera, Thyropteridae), from Colombia. Check List, 17(2), 471-478. https://doi.org/10.15560/17.2.471Links ]

Morales-Martínez, D. M., Rodríguez-Posada, M. E. & Ramírez-Chaves, H. E. (2021b). A new cryptic species of yellow-eared bat Vampyressa melissa species complex (Chiroptera: Phyllostomidae) from Colombia. Journal of Mammalogy, 102, 90-100. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyaa137Links ]

Morales-Martínez, D. M., López-Arévalo, H. F., & Vargas-Ramírez, M. (2021c). Beginning the quest: phylogenetic hypothesis and identification of evolutionary lineages in bats of the genus Micronycteris (Chiroptera, Phyllostomidae). ZooKeys, 1028, 135-159. https://dx.doi.org/10.3897%2Fzookeys.1028.60955Links ]

Muñoz-Saba, Y. 2010. Diversidad de Mamíferos en áreas del departamento de Córdoba, Colombia. In Rangel-Ch, J. O. (Ed.). Colombia diversidad biótica IX. Ciénagas de Córdoba: Biodiversidad, Ecología y Manejo Ambiental. (Pp: 381-398). Instituto de Ciencias Naturales, Universidad Nacional de Colombia. [ Links ]

Muñoz-Saba, Y. & Hoyos-R, Y. M. (2012). Los mamíferos del Caribe colombiano. En: Rangel-Ch, J. O. (Ed.). Colombia Diversidad Biótica XII. La región Caribe de Colombia (703-721). Universidad Nacional de Colombia, Instituto de Ciencias Naturales. [ Links ]

Pastrana-Montiel, M. R., Ballesteros-Correa, J. & Chacón-Pacheco, J. (2019). First record of the parasite bat fly Basilia mimoni Theodor & Peterson, 1964 (Diptera: Nycteribiidae) in Colombia. Oecologia Australis, 23(3), 685-689. https://doi.org/10.4257/oeco.2019.2303.27Links ]

Patton, J. L., Pardiñas, U. F. & D’Elía, G. (Eds.). (2015). Mammals of South America, Volume 2: Rodents. University of Chicago Press. [ Links ]

Patton, J. L. (1987). Species groups of spiny rats, genus Proechimys (Rodentia: Echimyidae). Fieldiana: Zoology (new series), 39, 305-345. [ Links ]

Pérez-Torres, J., Vidal-Pastrana, C. & Racero-Casarrubia, J. (2016). Biodiversidad asociada a los sectores Manso y Tigre del Parque Nacional Natural Paramillo. Parques Nacionales Naturales de Colombia, Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. [ Links ]

Racero-Casarrubia, J., Ballesteros Correa, J. & Pérez-Torres, J. (2015). Mamíferos del departamento de Córdoba-Colombia: historia y estado de conservación. Biota Colombiana, 16(2), 128-148. [ Links ]

Racero-Casarrubia, J., Pinedo-Hernández, J., Ballesteros-Correa, J. & Marrugo-Negrete, J. (2017). Metales pesados en especies de murciélagos (Quiróptera) asociados a una finca bajo manejo silvopastoril en el departamento de Córdoba, Colombia. Acta Zoológica Mexicana, 33(1), 45-54. [ Links ]

Ramírez-Chaves, H. E. & Noguera-Urbano, E. A. (2010). Lista preliminar de los mamíferos (Mammalia: Theria) del departamento de Nariño, Colombia. Biota Colombiana, 11(1-2), 117-140. [ Links ]

Ramírez-Chaves, H. E. & Pérez, W. A. (2010). Mamíferos (Mammalia: Theria) del departamento del Cauca, Colombia. Biota Colombiana, 11(1-2), 141-171. [ Links ]

Ramírez-Chaves, H. E. & Suárez-Castro, A. F. (2014). Adiciones y cambios a la lista de mamíferos de Colombia: 500 especies registradas para el territorio nacional. Mammalogy Notes, 1(2), 31-34. [ Links ]

Ramírez-Chaves, H. E., Suárez-Castro, A. F. & González-Maya, J.F. (2016). Cambios recientes a la lista de los mamíferos de Colombia. Mammalogy Notes, 3(1), 1-9. [ Links ]

Ramírez-Chaves, H. E., Suárez-Castro, A. F., Morales-Martínez, D. M., Rodríguez-Posada, M. E., Zurc, D., Concha-Osbahr, D. C., Trujillo,. A., Noguera-Urbano, E. A., Pantoja-Peña, G. E., González-Maya, J. F., Pérez-Torres, J., Mantilla-Meluk, H., López-Castañeda, C., Velásquez-Valencia, A., Zárrate-Charry, D. & Rodríguez-Posada, M. E. (2021). Mamíferos de Colombia. Version 1.11. Sociedad Colombiana de Mastozoología. Checklist Dataset. https://doi.org/10.15472/kl1whsLinks ]

Ramos, L. C. (2017). Distribución potencial y representatividad de la familia phyllostomidae (mammalia: chiroptera) en las áreas naturales protegidas del departamento de Córdoba, Colombia. (Trabajo de grado). Universidad de Córdoba, Facultad de Ciencias Básicas, Departamento de Biología. [ Links ]

Rodríguez-Posada, M. E., Morales-Martínez, D. M., Ramírez-Chaves, H. E., Martínez-Medina, D. & Calderón-Acevedo, C. A. (2021). A new species of Long-eared Brown Bat of the genus Histiotus (Chiroptera) and the revalidation of Histiotus colombiae. Caldasia 43(2). https://doi.org/10.15446/caldasia.v43n2.85424 Links ]

Ruedas, L. A., Silva, S. M., French, J. H., Platt, I. I., Nelson, R., Salazar-Bravo, J., Mora, J. M. & Thompson, C. W. (2017). A prolegomenon to the systematics of the South American cottontail rabbits (Mammalia, Lagomorpha, Leporidae: Sylvilagus): designation of a neotype for S. brasiliensis (Linnaeus, 1758), and restoration of S. andinus (Thomas, 1897) and S. tapetillus Thomas, 1913. Miscellaneous Publication, Museum of Zoology, University of Michigan. 67 pp. [ Links ]

Ruedas, L. A., Silva, S. M., French, J. H., Platt, R. N., Salazar-Bravo, J., Mora, J. M. & Thompson, C. W. (2019). Taxonomy of the Sylvilagus brasiliensis complex in Central and South America (Lagomorpha: Leporidae). Journal of Mammalogy, 100(5), 1599-1630. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyz126Links ]

Ruíz-García, M., Luengas-Villamil, K., Pinedo-Castro, M., Leal, L., Bernal-Parra, L. M. & Shostell, L. M. (2016). Continuous Miocene, Pliocene and Pleistocene influences on mitochondrial diversification of the Capybara (Hydrochoerus hydrochaeris; Hydrochoeridae, Rodentia): Incapacity to determine exclusive hypotheses on the origins of the Amazon and Orinoco diversity for this species. Journal of Phylogenetics & Evolutionary Biology, 4(2), 1-20. https://doi.org/10.4172/2329-9002.1000166Links ]

Ruiz-García, M., Sánchez-Castillo, S., Castillo, M. I., Luengas, K., Ortega, J. M., Leguizamon, N., Bello, A. & Mark Shostell, J. (2019). The mystery of the origins of Cebus albifrons malitiosus and Cebus albifrons hypoleucus: mitogenomics and microsatellite analyses revealed an amazing evolutionary history of the Northern Colombian white-fronted capuchins. Mitochondrial DNA Part A, 30(3), 525-547. https://doi.org/10.1080/24701394.2019.1570174Links ]

Salamanca-León, I. (2016). Cetacean distributions in relation to oceanographic parameters in the Pacific and Atlantic oceans, Colombia. (Master’s Thesis). University of Toronto, Physical and Enviromental Science, Environmental Science Conservation and Biodiversity. [ Links ]

Simmons, N. B. (1996). A new species of Micronycteris (Chiroptera: Phyllostomidae) from northeastern Brazil, with comments on phylogenetic relationships. American Museum Novitates, 3158, 1-34. http://hdl.handle.net/2246/3679Links ]

Solari, S., Muñoz-Saba, Y., Rodríguez-Mahecha, J. V., Defler, T. R., Ramírez-Chaves, H. E. & Trujillo, F. (2013). Riqueza, endemismo y conservación de los mamíferos de Colombia. Mastozoología Neotropical, 20(2), 301-365. [ Links ]

Suárez-Villota, E. Y., Racero-Casarrubia, J., Guevara, G. & Ballesteros, J. (2009). Evaluación ecológica rápida de los quirópteros del parque ecológico de Montelíbano, Córdoba, Colombia. Tropical Conservation Science, 2(4), 437-449. https://doi.org/10.1177%2F194008290900200405 Links ]

Velazco, P. M. & Patterson, B. D. (2013). Diversification of the Yellow-shouldered bats, Genus Sturnira (Chiroptera, Phyllostomidae), in the New World tropics. Molecular Phylogenetics and Evolution, 68(3), 683-698. https://doi.org/10.1016/j.ympev.2013.04.016Links ]

Velazco, P. M. & Patterson, B. D. (2014). Two new species of yellow-shouldered bats, genus Sturnira Gray, 1842 (Chiroptera, Phyllostomidae) from Costa Rica, Panama and western Ecuador. ZooKeys, 402, 43-46. https://doi.org/10.3897/zookeys.402.7228Links ]

Vela-Vargas, I. M. & Pérez Torres, J. (2012). Murciélagos asociados a remanentes de bosque seco tropical en un sistema de ganadería extensiva (Córdoba, Colombia). Chiroptera Neotropical, 18(1), 1089-1100. [ Links ]

Citación: Chacón-Pacheco,J., Sánchez-Londoño, J.D., Villada-Cadavid, T. y Ballesteros-Correa, J. (2022). Actualización de la lista de mamíferos silvestres del departamento de Córdoba, Colombia. Biota Colombiana, 23(1), e966

Anexos

Anexo 1. Lista de especies de mamíferos del departamento de Córdoba, Colombia, y distribución de los registros por subregiones del territorio. Subregiones: AS, Alto Sinú; BS, Bajo Sinú; Cos, Costanera; MS, Medio Sinú; Sab, Sabanas; SJ, San Jorge. Municipios: Aya, Ayapel; Bue, Buenavista; Bue, Buenavista; Cer, Cereté; Chim, Chimá; Chin, Chinú; Cie, Ciénaga de Oro; Cot, Cotorra; Lap, La Apartada; Lor, Lorica; Lco, Los Córdobas; Mom, Momil; Mtb, Montelíbano; Mt, Montería; Moñ, Moñitos; Pla, Planeta Rica; Pnu, Pueblo Nuevo; Pes, Puerto Escondido; Pli, Puerto Libertador; Pur, Purísima; Sah, Sahagún; Sas, San Andrés de Sotavento; San, San Antero; Sbe, San Bernardo del Viento; Sca, San Carlos; Ure, San José de Uré; Spe, San Pelayo; Tie, Tierralta; Tuc, Tuchín; Val, Valencia. Comentarios: CT, adición por cambios taxonómicos; EG, adición por extensión geográfica; NE, adición de especies recientemente registradas. 

Taxón Subregión Municipios Comentario
Orden DIDELPHIMORPHIA    
Familia Dildelphidae    
Subfamilia Caluromyinae    
Caluromys derbianus (Waterhouse, 1841) AS, BS, MS, Cos, Sab Lor, Moñ, Mt, Sas, Tie NE
Caluromys lanatus (Olfers, 1818) Sab, SJ Mtb, Pla, Pnu NE
Subfamilia Didelphinae    
Chironectes minimus (Zimmermann, 1780) AS Tie  
Didelphis marsupialis Linnaeus, 1758 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Marmosa isthmica Goldman, 1912 AS Tie  
Marmosa robinsoni Bangs, 1898 AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Metachirus nudicaudatus (É. Geoffroy, 1803) AS Tie  
Orden CINGULATA    
Familia Dasypodidae    
Dasypus novemcinctus Linnaeus, 1758 AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos  
Familia Chlamyphoridae    
Cabassous centralis (Miller, 1899) AS, BS, MS, SJ Bue, Lor, Mt, Pli, Tie EG
Orden PILOSA    
Suborden FOLIVORA    
Familia Bradypodidae    
Bradypus variegatus Schinz, 1825 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Familia Choloepodidae    
Choloepus hoffmanni Peters, 1858 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Suborden VERMILINGUA    
Familia Cyclopedidae    
Cyclopes dorsalis (Gray, 1865) AS, BS, Cos, SJ Lor, San, Tie, Ure CT
Familia Myrmecophagidae    
Myrmecophaga tridactyla Linnaeus, 1758 AS, MS, BS, SJ, Sab, Cos Can, Cer, Mt, Mtb, Pla, Pnu, Sah, Tie EG
Tamandua mexicana (Saussure, 1860) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos  
Orden SIRENIA    
Familia Trichechidae    
Trichechus manatus Linnaeus, 1758 BS, MS, Cos, SJ Aya, Cer, Chim, Cot, Lor, Mom, Pur, San, Sbe EG
Orden CHIROPTERA    
Familia Emballonuridae    
Subamilia Emballonurinae    
Centronycteris centralis Thomas, 1912 SJ Ure  
Cormura brevirostris (Wagner, 1843) AS, SJ Pla, Tie NE
Diclidurus albus Wied-Neuwied, 1820 AS, SJ Pla, Tie  
Rhynchonycteris naso (Wied-Neuwied, 1820) AS, MS, BS, SJ, Cos Bue, Lor, Mt, Pes, Tie EG
Peropteryx macrotis (J. A. Wagner, 1843) SJ Pli NE
Saccopteryx bilineata (Temminck, 1838) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Saccopteryx leptura (Schrever, 1774) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Familia Noctilionidae    
Noctilio albiventris Desmarest, 1818 MS, BS, Cos, Sab, SJ Bue, Can, Lco, Lor, Mt, Pnu EG
Noctilio leporinus (Linnaeus, 1758) BS, Sab, SJ Lor, Mtb, Pnu  
Familia Mormoopidae    
Mormoops megalophylla (Peters, 1864) BS, SJ Lor, Pla EG
Pteronotus gymnonotus (Wagner, 1843) AS, MS Tie, Cer, Mt NE
Pteronotus parnellii (Gray 1843) AS, SJ Tie, Pli NE
Familia Phyllostomidae    
Subfamilia Carollinae    
Carollia brevicauda (Schinz, 1821) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Carollia castanea H. Allen, 1890 AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Carollia perspicillata (Linnaeus, 1758) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Subfamilia Desmodontinae    
Desmodus rotundus (É. Geoffroy Saint Hilaire, 1810) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Subfamilia Glossophaginae    
Anoura caudifer (É Geoffroy Saint Hilaire, 1818) MS Mt  
Anoura geoffroyi (Gray, 1838) AS, SJ Mtb, Tie EG
Glossophaga longirostris Miller, 1898 AS, MS, BS, Cos, SJ Can, Lco, Lor, Mt, Mtb, Tie EG
Glossophaga soricina (Pallas, 1766) AS, MS, BS, Cos, SJ, Sab Todos  
Subfamilia Lonchophyllinae    
Lonchophylla robusta Miller, 1912 AS Tie  
Hsunycteris thomasi (J.A. Allen, 1904) Cos Can EG
Subfamilia Lonchorhininae    
Lonchorhina aurita Tomes, 1863 AS Tie  
Subfamilia Glyphonycterinae
Glyphonycteris sylvestris Thomas, 1896 AS, SJ Pnu, Tie NE
Subfamilia Micronycterinae    
Micronycteris hirsuta (Peters, 1869) Cos, Sab Lco, Pnu EG
Micronycteris megalotis (Gray, 1842) AS, MS, Sab, SJ Aya, Bue, Tie, Pnu  
Micronycteris minuta (Gervais, 1856) AS, Sab, SJ Aya, Pnu, Tie  
Subfamilia Phyllostominae    
Gardnerycteris keenani (Handley, 1960) AS, Sab, SJ Aya, Tie, Pnu CT
Lophostoma silvicolum d’Orbigny, 1836 AS, Sab, SJ Aya, Pnu, Tie EG
Macrophyllum macrophyllum (Schinz, 1821) MS, BS Mt, Lor  
Mimon bennettii (Gray, 1838) AS Tie NE
Phylloderma stenops Peters, 1865 AS, Cos San, Tie EG
Phyllostomus discolor (Wagner, 1843) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Phyllostomus hastatus (Pallas, 1767) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Trachops cirrhosus (Spix, 1823) AS, MS, SJ Bue, Mt, Tie EG
Subfamilia Stenodermatinae    
Artibeus jamaicensis Leach, 1821 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Artibeus lituratus (Olfers, 1818) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Artibeus planirostris (Spix, 1823) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Artibeus anderseni Osgood, 1916 AS, SJ Aya, Bue, Pnu, Tie CT
Artibeus phaeotis (G. S. Miller, 1902) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG, CT
Artibeus ravus (G. S. Miller, 1902) AS Tie CT
Enchistenes hartii (Thomas, 1892) SJ Pli NE
Platyrrhinus brachycephalus (Rouk & Carter, 1972) MS, Sab Mt, Pnu  
Platyrrhinus helleri (Peters, 1866) AS, MS, SJ, Cos Bue, Can, Lco, Mt, Pla, Pnu, Tie, Ure EG
Sturnira parvidens E. A. Goldman, 1917 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos CT
Uroderma convexum Lyon, 1902 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Uroderma magnirostrum Davis, 1968 Sab, SJ Sas, Mtb EG
Vampyressa thyone Thomas, 1909 AS, MS, Cos Cer, Lco, Mt, Tie EG
Vampyriscus nymphaea (Thomas 1909) AS, MS, Cos, SJ Can, Bue, Mt, Lco, San, Tie EG
Vampyrodes major G.M. Allen, 1908 AS Tie NE
Familia Natalidae    
Natalus tumidirostris G. S. Miller, 1900 AS Tie  
Familia Thyropteridae    
Thyroptera discifera (Lichtenstein & Peters, 1854) AS Tie  
Familia Vespertilionidae    
Subfamilia Myotinae    
Myotis nigricans (Schinz, 1821) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Subfamilia Vespertilioninae    
Eptesicus brasiliensis (Desmarest, 1819) SJ Aya  
Dasypterus ega (P. Gervais, 1855) Sab, SJ Bue, Pnu CT
Lasiurus blossevillii (Lesson & Garnot, 1826) MS Mt NE
Rhogeessa io Thomas, 1903 MS, Sab, SJ Bue, Mt, Pnu  
Familia Molossidae    
Subfamilia Molossinae    
Eumops glaucinus (J.A. Wagner, 1843) MS, SJ Aya, Mt  
Molossops temminckii (Burmeister, 1854) AS, BS, MS, Sab, SJ Aya, Bue, Lor, Mt, Mtb, Sas, Tie EG
Molossus bondae J.A. Allen, 1904 BS, Sab Lor, Pnu EG
Molossus molossus (Pallas, 1766) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos  
Orden CARNIVORA    
Suborden FELIFORMIA    
Familia Felidae    
Subfamilia Felinae    
Leopardus pardalis (Linnaeus, 1758) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Leopardus tigrinus (Schreber, 1775) AS Tie  
Leopardus wiedii (Schinz, 1821) AS Tie  
Puma concolor (Linnaeus, 1771) AS, MS, Cos, SJ Aya, Cie, Moñ, Pli, Tie EG
Puma yagouaroundi (É. Geoffroy Saint-Hilaire, 1803) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos CT
Subfamilia Pantherinae    
Panthera onca (Linnaeus, 1758) AS, MS, SJ Aya, Bue, Mt, Pli, Tie EG
Suborden Caniformia    
Familia Canidae    
Cerdocyon thous (Linnaeus, 1766) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Familia Mephitidae    
Conepatus semistriatus (Boddaert, 1785) AS, SJ Aya, Tie  
Familia Mustelidae    
Subfamilia Lutrinae    
Lontra longicaudis (Olfers, 1818) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Subfamilia Mustelinae    
Eira barbara (Linnaeus, 1758) AS, SJ Bue, Tie  
Galictis vittata (Schreber, 1776) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Familia Procyonidae    
Potos flavus (von Schreber, 1774) AS, BS, Cos, Sab, SJ Can, Lco, Moñ, Mtb, Pes, Pli, Pnu, Tie EG
Procyon cancrivorus (G. Cuvier, 1798) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos  
Bassaricyon medius O. Thomas, 1909 MS Mt NE
Familia Ursidae    
Tremarctos ornatus (F. Cuvier, 1825) AS, SJ Tie, Pli  
Orden PERISSODACTYLA    
Familia Tapiridae    
Tapirus bairdii (Gill, 1865) AS Tie  
Tapirus terrestris (Linnaeus, 1758) AS Tie  
Orden ARTIODACTYLA    
Familia Tayassuidae    
Dicotyles tajacu (Linnaeus, 1758) AS, BS, MS, Cos, SJ Aya, Can, Cie, Lor, Moñ, Mt, Pli, Tie, Val EG
Tayassu pecari (Link, 1795) AS, SJ Mtb, Tie, Pli  
Familia Cervidae    
Subfamilia Capreolinae    
Mazama americana (Erxleben, 1777) AS, BS, MS, Cos, SJ Aya, Lco, Lor, Moñ, Mt, Mtb, Pli, Tie CT
Odocoileus virginianus (E. A. W. Zimmermann, 1780) AS, MS, SJ Bue, Pli, Tie, Aya CT
Orden CETACEA    
Suborden ODONTOCETI    
Familia Balaenopteridae    
Balaenoptera edeni Anderson, 1879 Cos Moñ, Pes  
Balaenoptera musculus (Linnaeus, 1758) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe  
Balaenoptera physalus (Linnaeus, 1758) Cos Sbe  
Megaptera novaeangliae (Borowski, 1781) Cos San  
Familia Delphinidae    
Globicephala macrorhynchus Gray, 1846 Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE
Peponocephala electra (Gray, 1846) Cos  
Pseudorca crassidens (R. Owen, 1846) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE
Sotalia guianensis (Van Bénéden, 1864) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe  
Stenella attenuata (J. E. Gray, 1846) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE
Stenella coeruleoalba (Meyen, 1833) Cos Sbe NE
Stenella frontalis (G. Cuvier, 1829) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe  
Stenella longirostris (Gray, 1828) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe  
Steno bredanensis (G. Cuvier, 1828) Cos Moñ, Pes NE
Tursiops truncatus (Montagu, 1821) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe  
Familia Physeteridae    
Kogia breviceps (Blainville, 1838) Cos Moñ NE
Physeter macrocephalus (Linnaeus , 1758) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe  
Familia Ziphiidae    
Mesoplodon europaeus (P. Gervais, 1855) Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE
Ziphius cavirostris G. Cuvier, 1823 Cos  
Orden PRIMATES    
Familia Aotidae    
Aotus griseimembra Elliot, 1912 AS, MS, Cos, SJ Aya, Can, Lor, Moñ, Pla, Pnu, Tie CT, EG
Familia Atelidae    
Subfamilia Alouattinae    
Alouatta palliata (Gray, 1849) AS, BS, MS, SJ Aya, Lor, Mt, Spe  
Alouatta seniculus Linnaeus, 1766 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Subfamilia Atelinae    
Ateles fusciceps J. E. Gray, 1866 AS, SJ Aya, Tie, Val  
Familia Callitrichidae    
Saguinus oedipus (Linnaeus, 1758) AS, Cos, SJ Can, Mtb, Tie  
Familia Cebidae    
Subfamilia Cebinae    
Cebus capucinus (Linnaeus, 1758) AS, BS, Cos, Sab, SJ Aya, Can, Lor, Moñ, Mtb, Pnu, San, Sbe, Tie EG
Cebus versicolor Pucheran, 1845 Sab, SJ Aya, Sah NE
Orden RODENTIA    
Suborden SCIUROMORPHA    
Familia Sciuridae    
Subfamilia Sciurinae    
Microsciurus otinus (Thomas, 1901) AS Tie  
Sciurus granatensisHumboldt, 1811 AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos
Suborden CASTORIMORPHA    
Familia Heteromyidae    
Subfamilia Heteromyinae    
Heteromys anomalus (Thompson, 1815) AS, BS, MS, Cos, Sab Aya, Lor, Moñ, Pla, Pnu, Sah, Sbe, Tie EG
Heteromys australis Thomas, 1901 AS Tie NE
Suborden MYORMOPHA    
Familia Cricetidae    
Subfamilia Sigmodontinae    
Oecomys trinitatis (J. A. Allen & Chapman, 1893) AS, BS Lor, Tie NE
Oryzomys couesi (Alston, 1877) AS, MS, Cos Moñ, Mt, Tie EG
Sigmodontomys alfari J. A. Allen, 1897 AS Tie NE
Transandinomys talamancae (J. A. Allen,1991) AS Tie  
Zygodontomys brevicauda (J. A. Allen & Chapman, 1893) AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos  
Suborden HYSTRICOMORPHA    
Familia Erethizontidae    
Subfamilia Erethizontinae    
Coendou prehensilis (Linnaeus, 1758) AS, SJ Mtb, Pli, Tie  
Coendou quichua Thomas, 1899 AS Tie  
Familia Caviidae    
Subfamilia Hydrochoerinae    
Hydrochoerus isthmius Goldman, 1912 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  
Familia Cuniculidae    
Cuniculus paca (Linnaeus, 1766) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Familia Dasyproctidae    
Dasyprocta punctata Gray, 1842 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG
Familia Echimyidae    
Subfamilia Eumysopinae    
Diplomys labilis (Bangs, 1901) AS Tie NE
Proechimys chrysaeolus (Thomas, 1898) AS, SJ Aya, Tie EG
Proechimys semispinosus (Tomes, 1860) AS Tie NE
Orden LAGOMORPHA    
Familia Leporidae    
Sylvilagus sanctamartae Hershkovitz, 1950 AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos CT
Sylvilagus floridanus (J.A. Allen, 1890) AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos  

Anexos

Anexo 2. Cambios presentados al listado de especies de mamíferos del departamento de Córdoba, Colombia (Racero-Casarrubia et al., 2015). CTUA, Colección Teriológica de la Universidad de Antioquia, Medellín; CZUC, Colección Zoológica de la Universidad de Córdoba, Mopntería, FMNH: Field Museum of Natural History, Chicago; ICN, Instituto de Ciencias Naturales, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá; MUD, Museo de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá; MUJ: Museo de Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá; TCWC: Texas Cooperative Wildlife Collection. Subregiones: AS, Alto Sinú; BS, Bajo Sinú; Cos, Costanera; MS, Medio Sinú; Sab, Sabanas; SJ, San Jorge. Municipios: Aya, Ayapel; Bue, Buenavista; Bue, Buenavista; Cer, Cereté; Chim, Chimá; Chin, Chinú; Cie, Ciénaga de Oro; Cot, Cotorra; Lap, La Apartada; Lor, Lorica; Lco, Los Córdobas; Mom, Momil; Mtb, Montelíbano; Mt, Montería; Moñ, Moñitos; Pla, Planeta Rica; Pnu, Pueblo Nuevo; Pes, Puerto Escondido; Pli, Puerto Libertador; Pur, Purísima; Sah, Sahagún; Sas, San Andrés de Sotavento; San, San Antero; Sbe, San Bernardo del Viento; Sca, San Carlos; Ure, San José de Uré; Spe, San Pelayo; Tie, Tierralta; Tuc, Tuchín; Val, Valencia. Comentarios: CT, cambios taxonómicos; EG, extensión geográfica dentro del departamento; NE, nuevo registro para el departamento. 

Artibeus phaeotis AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos CT, EG FMNH 69485 - 69486, 69488, 69496 - 69500; ICN 19919, 19920; MUJ 1570 - 1571,1578; CTUA 11130; CZUC-M 0160, 0163, 0165, 0170, 0173, 0181, 0187, 0189, 0192, 0193, 0195, 0196, 0206-0208, 0213 - 0216, 0219, 0221, 0262, 0278, 0284, 0286, 0288 Chacón-Pacheco et al. (2015), Baker et al. (2016)
Artibeus planirostris AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17303-17306; MUJ 1496, 1498, 1528, 1564, 1579, 1600, 1601, 1604, 1606-1608; CTUA 325; CZUC-M 0021, 0024, 0326, 0340, 0345, 0346, 0355, 0375, 0378, 0384, 0389, 0453, 0454, 0470, 0509, 0548, 0549, 0574, 0576 Ballesteros (2015), Chacón-Pacheco et al. (2015)
Artibeus ravus SJ Tie CT MUJ 1497, 1507, 1551 Baker et al. (2016)
Bassaricyon medius MS Mt NE CZUC-M 0246 Chacón-Pacheco et al. (2019)
Cabassous centralis AS, BS, MS, SJ Bue, Lor, Mt, Pli, Tie EG Aya-Cuero et al. (2019)
Caluromys derbianus AS, SM, BS, SJ Lor, Moñ, Mt, Sas, Tie NE CZUC-M 0126 Chacón-Pacheco et al. (2012)
Caluromys lanatus SJ Mtb, Pla, Pnu NE CZUC-M 0238
Carollia brevicauda AS, Sab, SJ Todos EG ICN 19911, 19915; TCWC 34395; MUJ 1537, 1545, 1555, 1592, 1618; CZUC-M 0161, 0272, 0370, 0380, 0385, 0387, 0390 Ballesteros-Correa (2015)
Carollia castanea AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17688, 19908; FMNH 69457, 69467; MUJ 1500, 1503, 1514, 1518, 1553, 1565, 1593, 1602, 1615; CZUC-M 0162, 0166, 0174, 0176, 0198, 0202, 0218, 0225, 0231, 0257, 0265, 0281, 0386, 0436 Ballesteros-Correa (2015)
Carollia perspicillata AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17267-17270, 19909, 19913; MUD 286; ROM 45182-45187; FMNH 69456, 69458-69461, 69464-69466; MUJ 1501, 1513, 1530, 1549, 1562, 1598; CZUC-M 0050, 0157, 0159, 0164, 0167-0169, 0171, 0172, 0178, 0179, 0188, 0190, 0194, 0199, 0209, 0212, 0220, 0229, 0261, 0267, 0285, 0287, 0383, 0419, 0420, 0422, 0437, 0448, 0552, 0559 Ballesteros-Correa (2015)
Cebus capucinus AS, BS, Cos, Sab, SJ Aya, Can, Lor, Moñ, Mtb, Pnu, San, Sbe, Tie EG FMNH 68840-68849; IAvH 6063-6064; MUJ 1399 Ballesteros-Correa (2015)
Cebus versicolor Sab, SJ Aya, Sah NE Ruiz-García et al. (2019), Henao-Díaz et al. (2020)
Cormura brevirostris AS, SJ Pla, Tie NE CZUC-M-0123; FMNH 69344, 69346 - 69347 Mantilla-Meluk et al. (2014)
Cuniculus paca AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG FMNH 68915; MUJ 1400,1671 ¡Error! Referencia de hipervínculo no válida.
Cyclopes dorsalis AS, BS, Cos, SJ Lor, San, Tie, Ure CT Miranda et al. (2018)
Dasyprocta punctata AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17700; FMNH 68909-68910,68913; IAvH 7378, 7379 Registro fotográfico
Dasypterus ega Sab, SJ Bue, Pnu CT MUJ 1577, 1652 Baird et al. (2015)
Dicotyles tajacu AS, BS, MS, Cos, SJ Aya, Can, Cie, Lor, Moñ, Mt, Pli, Tie, Val CT FMNH 68801-68803; MUJ 1034 Chacón-Pacheco & Salcedo (2017), Acosta et al. (2020)
Diplomys labilis AS Tie NE FMNH 69119 Patton et al. (2015)
Enchisthenes hartii SJ Pli NE
Gardnerycteris keenani AS, Sab, SJ Aya, Pnu, Tie CT ICN 17240 - 17241; CZUC-M 0249, 0330 Pastrana-Montiel et al. (2019)
Glossophaga longirostris AS, MS, BS, Cos, SJ Can, Lco, Lor, Mt, Mtb, Tie EG ICN 17253 - 17255; CZUC-M 0152, 0248
Globicephala macrorhynchus Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Glyphonycteris sylvestris AS, SJ Pnu, Tie NE FMNH 69408-69410; ICN 17239 Simmons (1996), Muñoz-Saba (2010), Morales-Martínez & Suárez-Castro (2014)
Heteromys anomalus AS, BS, MS, Cos, Sab Aya, Lor, Moñ, Pla, Pnu, Sah, Sbe, Tie EG CZUC-M 0137, 0393-0395, 0397
Heteromys australis AS Tie NE Patton et al. (2015)
Hsunycteris thomasi Cos Can EG MUJ 1915
Kogia breviceps Cos Moñ NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Lasiurus blossevillii MS Mt NE CZUC-M 0289
Leopardus pardalis AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG FMNH 68895; MUJ 1038; IAvH 5473 Observación humana, Registro fotográfico
Lontra longicaudis AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 2950, MUA 000197 Observación humana
Lophostoma silvicolum AS, Sab, SJ Aya, Pnu, Tie EG ICN 17250-17251; MUJ 1539, 1552, 1597; CZUC-M 0259, 0323, 0327
Marmosa robinsoni AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17374 - 17377; FMNH 69316 - 69318; CZUC-M 0399
Mazama americana AS, MS, Cos, SJ Aya, Lco, Lor, Moñ, Mt, Mtb, Pli, Tie CT, EG CTUA 000001 Montenegro et al. (2019)
Mesoplodon europaeus Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Micronycteris hirsuta Cos, Sab, SJ Lco, Pnu EG ICN 17236 Muñoz-Saba (2010)
Mimon bennettii AS Tie NE FMNH 69425-69427 Gregorin et al. (2008)
Molossops temmincki AS, BS, MS, Sab, SJ Aya, Bue, Lor, Mt, Mtb, Sas, Tie EG ICN 17340,17342; MUD 297; CZUC-M 0344, 0347 Chacón-Pacheco et al. (2020)
Molossus bondae BS, Sab Lor, Pnu EG ICN 17353, 17354; CZUC-M 0553
Mormoops megalophylla BS, SJ Lor, Pla EG ROM 44933-44938; IAvH-CT-4752; ICN 17225 Muñoz-Saba (2010)
Myrmecophaga tridactyla AS, MS, BS, SJ, Sab, Cos Can, Cer, Mt, Mtb, Pla, Pnu, Sah, Tie EG Chacón-Pacheco et al. (2017b)
Noctilio albiventris MS, BS, Cos, Sab, SJ Bue, Can, Lco, Lor, Mt, Pnu EG ICN 17216 - 17220, 17223-17224, 17226 - 17235; TCWC 34392 - 34394; MUJ 1563, 1576, 1650 Chacón-Pacheco et al. (2017a)
Odocoileus virginianus AS, MS, SJ Bue, Pli, Tie, Aya CT FMNH 68805 Montenegro et al. (2019)
Oecomys trinitatis AS, BS Lor, Tie NE FMNH 69197- 69199; CZUC-M 0123 Patton et al. (2015)
Oryzomys couesi AS, MS, Cos Moñ, Mt, Tie EG ICN 17693 - 17697; CZUC-M 0025, 0127, 0128, 0138
Panthera onca AS, MS, SJ Aya, Bue, Mt, Pli, Tie EG MUJ 1035,1406; MUA 000193
Peropteryx macrotis SJ Pli NE MHNG 1902.085 Mantilla-Meluk et al. (2014)
Phylloderma stenops AS, SJ San, Tie EG MUJ 1512
Phyllostomus discolor AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17242 - 17245, 17286; MUJ 1529, 1546, 1558-1560, 1647, 1654; CZUC-M 0018, 0205 Chacón-Pacheco et al. (2015)
Phyllostomus hastatus AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17249; FMNH 69428-69429; MUJ 1508, 1531 - 1532, 1541, 1574, 1614; CZUC-M 0372
Platyrrhinus helleri AS, MS, SJ, Cos Bue, Can, Lco, Mt, Pla, Pnu, Tie, Ure EG ICN 19914; MUJ 1511, 1605; CZUC-M 0149, 0154, 0155, 0230, 0237, 0290, 0294, 0295, 0443 Ballesteros-Correa (2015)
Potos flavus AS, BS, Cos, Sab, SJ Can, Lco, Moñ, Mtb, Pes, Pli, Pnu, Tie EG FMNH 68877-68884, 68869-68873 Muñoz-Saba (2010)
Proechimys chrysaeolus AS, SJ Aya, Tie CT, EG ICN 17701 - 17705 Patton (1987), Patton et al. (2015)
Proechimys semispinosus AS Tie NE FMNH 69063 - 69065, 69071 Patton (1987), Patton et al. (2015)
Pseudorca crassidens Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Pteronotus gymnonotus AS, MS Tie, Cer, Mt NE CZUC-M 0242, 0243
Pteronotus parnellii AS, SJ Tie, Pli NE CZUC-M 0131, 0177, 0239 - 0241; CBUCES-B34 Chacón-Pacheco et al. (2018)
Puma concolor AS, MS, Cos, SJ Aya, Cie, Moñ, Pli, Tie EG Registro fotográfico
Puma yagouaroundi AS, Cos, SJ Todos CT Barnett et al. (2005)
Rhynchonycteris naso AS, MS, BS, SJ, Cos Bue, Lor, Mt, Pes, Tie EG ICN 17205 - 17212; CZUC-M 0043, 0270, 0367 Chacón-Pacheco et al. (2015)
Saccopteryx bilineata AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17213-17214; TCWC 34391; FMNH 69332-69336, 69339-69342; CZUC-M 405, 408, 496 Ballesteros-Correa (2015)
Saccopteryx leptura AS, BS, MS, Cos, Sab, SJ Todos EG ICN 17215; MUJ 1573, 1664, 1645, 1660; CZUC-M 0041, 0268 Ballesteros-Correa (2015), Chacón-Pacheco et al. (2017a)
Sigmodontomys alfari AS Tie NE FMNH 69192 Patton et al. (2015)
Stenella attenuata Cos Lco, Moñ, Pes, San, Sbe NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Stenella coeruleoalba Cos Sbe NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Steno bredanensis Cos Moñ, Pes NE Caicedo-Herrera et al. (2018), Salamanca-León (2016)
Sturnira parvidens AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos CT ICN 17271 - 17283; MUD 288; MUJ 1510, 1516, 1535, 1540, 1561, 1603, 1611, 1617 Velazco & Patterson (2014)
Sylvilagus sanctaemartae AS, MS, BS, Cos, Sab, SJ Todos CT FMNH 68938 - 68954 Ruedas et al. (2017, 2019)
Trachops cirrhosus AS, MS, SJ Bue, Mt, Tie EG MUJ 1505; CTUA 816 Ballesteros-Correa (2015)
Trichechus manatus BS, MS, Cos, SJ Aya, Cer, Chim, Cot, Lor, Mom, Pur, San, Sbe EG Caicedo-Herrera et al. (2018)
Uroderma magnirostrum Sab, SJ Sas, Mtb EG MUJ 1657-1658 Benítez et al., 2021
Vampyressa thyone AS, MS, Cos Cer, Lco, Mt, Tie EG ICN 19918 Ballesteros-Correa (2015)
Vampyriscus nymphaea AS, MS, Cos, SJ Can, Bue, Mt, Lco, San, Tie EG ICN 19917; MUJ 1648 Ballesteros-Correa (2015)
Vampyrodes major AS Tie NE CZUC-M 0313-0314

Recibido: 05 de Mayo de 2021; Aprobado: 22 de Junio de 2021

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons