SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1A estética idealista da tradição literária: uma leitura do "Soneto gongorino" de García LorcaO livro como suporte da experiência visionária nas profecias iluminadas de William Blake e O Livro Vermelho de Carl Gustav Jung índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

versão impressa ISSN 0123-5931

Resumo

CRUZ SANCHEZ, Pedro Alberto. The Immanent Return of Language: Impressions d'Afrique by Raymond Roussel and its Influences in the Work of Marcel Duchamp. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2017, vol.19, n.1, pp.39-61. ISSN 0123-5931.  https://doi.org/10.15446/lthc.v19n1.60542.

The presence of Marcel Duchamp at one of the showings of Impressions d'Afrique by Raymond Roussel, at the Théâtre Antoine in Paris in May of 1912, constitutes one of the inescapable landmarks when studying the life and work of the author of the Grand Verre. The objective of this article is to broaden the narrow frame of reflection in which usually are addressed the connections between both figures of the European vanguard, and to find echoes of Roussel's famous procédé in the work of Duchamp. To do so, the study will focus on key aspects in the construction of Impressions d'Afrique including its bipartite structure, homophony and materiality of the linguistic sign.

Palavras-chave : Raymond Roussel; Marcel Duchamp; influence.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons