SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número1O impasse entre a necessidade e a indiferença. Um exercício metacrítico de "El artificio, la locura, la obra" de Jacques Rancière"Lázaro: eu sou a tua morte": imagens de Lázaro em Sylvia Plath e Hilda Hilst índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

versão impressa ISSN 0123-5931

Resumo

TOLEDO, Luis Marcio Arnaut de. The (Des)figuration of Tennessee Williams' Dramaturgy from Yukio Mishima's Works. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2022, vol.24, n.1, pp.131-163.  Epub 09-Mar-2022. ISSN 0123-5931.  https://doi.org/10.15446/lthc.v24n1.95531.

This work presents the Tennessee Williams's Japanese phase (1957-1969). Therefore, it focuses on the influence of playwright Yukio Mishima, the Noh and Kabuki Theatres, and the countercultural aesthetics of off and off-Broadway in the late plays. In this way, the article contextualizes the set of works from that period, in addition discuss the circumstances of social, historical, cultural, and biographical context of the playwright. It also identifies expedients that made them distinct from those plays most celebrated: self-destruction, cannibalism, extreme violence, and death. That said, we conclude that Williams develops a narrative that explores emptiness, stillness, silence, incompleteness, ambiguity of life and death, oriental culture and doctrines, in addition to metateatrality.

Palavras-chave : dramaturgy; kabuki; noh; theater; Tennessee Williams.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )