SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 issue64Collectivization as a strategy of resistance against censorship in modern theater in ColombiaThe "Religiosity A" as a key to reading the first part of The Deadly Disease author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Escritos

Print version ISSN 0120-1263

Abstract

PEREZ BERNAL, Ángeles M.a del Rosario. El amor como "aventura solitaria" en Hedwig and the Angry Inch, de John Cameron Mitchell. Escritos - Fac. Filos. Let. Univ. Pontif. Bolivar. [online]. 2022, vol.30, n.64, pp.136-148.  Epub Sep 22, 2022. ISSN 0120-1263.  https://doi.org/10.18566/escr.v30n64.a08.

Indudablemente, la película Hedwig and the Angry Inch establece un diálogo con la tesis del amor expuesta por Diotima de Mantinea en El Banquete de Platón, en el sentido de entender el amor como una aventura solitaria y de expansión primordialmente individual. Sin embargo, la película más que transvasar las ideas del filósofo griego, abre una discusión sobre su vigencia y actualidad en situaciones concretas como la identidad, la ideología y el género. Es por esto que en el filme la anagnórisis se convierte en anamnesis; la dialéctica es un agón, y la identidad, un devenir.

Keywords : Concepto platónico del amor; Diotima de Mantinea; Hedwig and the Angry Inch (película); John Cameron Mitchell (director); Anagnórisis; Dialéctica; Identidad; Devenir.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )