SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número45A beleza decadente e o ultrametalero: uma breve análise das influências literárias e ideológicas na letra de Parabellum"Os doces sons dos instrumentos infinitos" do Decameron índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


La Palabra

versão impressa ISSN 0121-8530

Resumo

FERNANDEZ-COZMAN, Camilo Rubén. The Function of the Waltz in Valses y otras falsas confesiones (1972) by Blanca Varela. La Palabra [online]. 2023, n.45, e02.  Epub 19-Jul-2023. ISSN 0121-8530.  https://doi.org/10.19053/01218530.n45.2023.14583.

The Creole waltz is a musical genre practiced in Peru since the end of the 19th century. It has an important function in Valses y otra falsas confesiones (1972) by the Peruvian poet Blanca Varela, a member of the "Generation of '50". Some representative poems of Valses y otras falsas confesiones [Waltzes and other false confessions] are analyzed through the concept of demystification (proposed by Umberto Eco) and the theoretical framework of Stefano Arduini's General Textual Rhetoric. Our central purpose is to state that, for Varela, there are two types of waltz: the criollo and the one that defends marginal groups. Varela demystifies the Creole waltz and, at the same time, formulates another type of waltz that takes the side of peripheral groups.

Palavras-chave : Blanca Varela; Peruvian poetry; waltz; music; demystification; artistic stage; rose.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )