SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número1La actividad metacognitiva y la comprensión lectora en estudiantes de decimo gradoLegitimación de la violencia en la infancia: un abordaje desde el enfoque ecológico de Bronfenbrenner índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Psicología desde el Caribe

versión impresa ISSN 0123-417X

Resumen

CUEVAS JARAMILLO, María Clara  y  MARMOLEJO MEDINA, María Alejandra. Bystanders in situations of bullying victimization: characterizing the role. Psicol. caribe [online]. 2014, vol.31, n.1, pp.103-132. ISSN 0123-417X.

This research was to understand the role of bystanders in situations of bullying victimization, characterizing the role and focus its representations and emotional elements Using qualitative methodology was applied instrument Efectos Psicológicos Roles Intimidación Escolar EPRIE (Marmolejo & Cuevas, 2010), based on the Scan-Bullying (Del Barrio, Almeida, Van Der, Barrios and Gutierrez, 1999), to a sample of 32 students, 16 belonging to public school and 16 private one the city of Buga, Valle del Cauca. The information was obtained through focus groups. We found different kinds of bystanders, who adopt either role according to certain conditions victimized also, found that most of its representations encourage the perpetuation of bullying, to admire the group of bullies position and in turn underestimate the status of victims.

Palabras clave : Bystanders; bullying; emotions; representations.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )