SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 issue1The Crisis of Constitutionalism in Literature: From Critical Fiction to Foundational Literature in Brazil and VenezuelaThe Multiple Facets of the Transvestite: The Dispersion of the Subject in the Transcultural Spaces of Severo Sarduy's Neo-Baroque Narrative author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

Print version ISSN 0123-5931

Abstract

FUENTES RETAMAL, Pablo. La mancha indeleble de Aniceto Hevia: determinismo y superación en la tetralogía narrativa de Manuel Rojas. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2015, vol.17, n.1, pp.171-206. ISSN 0123-5931.  https://doi.org/10.15446/lthc.v17n1.48693.

El presente artículo propone un estudio de las catálisis o detalles de la narración en la tetralogía narrativa de Manuel Rojas, es decir, Hijo de ladrón (1951), Mejor que el vino (1958), Sombras contra el muro (1964) y La oscura vida radiante (1971). El narrador rojiano se vale de los pormenores del relato para desestabilizar las miradas deterministas que vinculan a su protagonista, Aniceto Hevia, con la criminalidad. De este modo, las catálisis constituyen estrategias discursivas que permiten a la narrativa de Rojas desembarazarse de la herencia positivista.

Keywords : Manuel Rojas; catálisis; detalles; descripciones; tetralogía narrativa; determinismo.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )